Mobilabonnement med betalingsanmerkning

Ingen

I de fleste tilfeller vil det være utfordrende å få godkjent et vanlig mobilabonnement dersom man har betalingsanmerkninger. Dette skyldes at mobiloperatører vanligvis gjennomfører kredittsjekk av nye kunder.

Her skal vi presentere alternative mobilabonnementer som kan være aktuelle selv for personer med én eller flere betalingsanmerkninger. I tillegg tar vi et dypdykk i hvorfor betalingsanmerkninger setter kjepper i hjulene når man skal få mobilabonnement.

Hva er mobilabonnement med betalingsanmerkning?

Dersom man unnlater å betale en forfalt faktura, vil man etter en periode motta et inkassokrav. Dersom man heller ikke betaler dette inkassokravet innen fristen, vil det resultere i en betalingsanmerkning.

En slik anmerkning vil ha negative konsekvenser for din kredittscore. Dette kan blant annet føre til avslag på søknader om forbrukslån eller boliglån. Det kan også medføre avslag på søknader om handlekontoer, som gir muligheten til å utsette eller dele opp betalingen av varekjøp.

Ettersom alle banker utfører kredittsjekk av nye kunder, vil det bli oppdaget dersom man har en betalingsanmerkning.

Det samme gjelder hvis man prøver å tegne et ordinært mobilabonnement hos en av landets mobiloperatører. Operatøren gjennomfører en kredittsjekk, som avslører om man har en betalingsanmerkning eller ikke. En betalingsanmerkning vil derfor hindre muligheten til å tegne det ønskede abonnementet.

Likevel finnes det noen abonnementer der mobiloperatørene ikke gjennomfører kredittsjekk av nye kunder. Med et slikt mobilabonnement kan man få et mobilabonnement til tross for en betalingsanmerkning.

Hvorfor får jeg ikke et vanlig mobilabonnement med betalingsanmerkning?

Dersom kredittsjekken avslører at du har en betalingsanmerkning, vil dette signalisere til mobiloperatøren at din kredittverdighet ikke er tilstrekkelig god nok. Med andre ord vil dette indikere at din evne til å betale regninger er svekket.

Ønsker du å tegne et mobilabonnement med betalingsanmerkning, vil mobiloperatøren tolke dette som at det foreligger en høy risiko for at du vil misligholde avtalen. Dette er årsaken til at mobiloperatører er tilbakeholdne med å tilby mobilabonnement med betalingsanmerkning.

På en annen side, hvis du har en god kredittverdighet, tyder dette på at du er en pålitelig betaler. Kredittverdigheten vurderes gjennom en kredittsjekk eller kredittscore, som tildeles et poeng mellom 0 og 100. Jo høyere poengsum, desto bedre kredittverdighet har du.

Du kan enkelt sjekke din egen kredittverdighet på nettsidene til et av landets kredittopplysningsbyråer, for eksempel Bisnode, Evry eller Experian.

Husk at så snart betalingsanmerkningen er slettet, kan du bestille et hvilket som helst mobilabonnement. Dette skjer vanligvis noen virkedager etter at du har betalt ned inkassogjelden.

Alternativene for deg som ønsker mobilabonnement med betalingsanmerkning

I dag finnes det to alternativer tilgjengelige for personer med betalingsanmerkninger som er på utkikk etter mobilabonnement:

Disse løsningene innebærer ingen krav om at mobiloperatørene må gjennomføre kredittsjekk av nye kunder. Derfor har også personer med betalingsanmerkninger muligheten til å skaffe seg et funksjonelt mobilabonnement.

Les mer: Mobilabonnement uten kredittsjekk

Forhåndsbetalt abonnement

Mange mobiloperatører tilbyr spesielle mobilabonnementer der nye kunder ikke underlegges ekstern kredittsjekk. Likevel vil de fleste operatører vurdere din betalingshistorikk dersom du har vært kunde hos dem tidligere. Dette betyr at du får mulighet til å skaffe deg et mobilabonnement selv om du skulle ha betalingsanmerkninger.

Et forhåndsbetalt mobilabonnement fungerer på samme måte som et kontantkort, men med ekstra fordeler som man vanligvis finner i ordinære mobilabonnement. De fleste mobilselskaper tilbyr fri tale og SMS/MMS i slike abonnement, og noen inkluderer også tjenesten "Data Rollover", som lar deg overføre ubrukt mobildata til neste måned.

Når du inngår avtale om et forhåndsbetalt abonnement, må du velge hvor mye mobildata du ønsker å ha tilgjengelig hver måned. Ettersom mobildata ofte er den største kostnaden, vil månedsprisen for mobilabonnementet avhenge av hvilken datapakke du velger.

Forhåndsbetalte mobilabonnement passer best for personer som bruker mobilen hyppig. Den største forskjellen mellom et forhåndsbetalt abonnement og et ordinært mobilabonnement er at du betaler på forhånd for tjenestene du skal bruke, mens ved et ordinært abonnement betaler du etter at tjenestene er brukt.

Anbefalt forhåndsbetalt mobilabonnement

Talkmore Forhåndsbetalt

Talkmore mobilabonnement
0 GB
Maks hastighet
0 min
0 SMS
EU/EØS Roaming
Data rollover

Kontantkort

Et kontantkort fremstår som en passende løsning hvis du primært bruker mobilen til å ringe eller sende SMS sporadisk. Med et kontantkort betaler du for mobilbruken på forhånd, og du kan fylle på saldoen når det måtte passe deg. Den enkleste metoden for å fylle på et kontantkort er via mobiloperatørens app ved hjelp av Vipps.

Med et kontantkort mottar du heller ikke månedlige fakturaer. Hvis saldoen på kontoen din er tom, vil du ikke kunne gjøre samtaler, sende SMS/MMS eller bruke mobildata.

Kontantkort for mobilbruk er ofte dyrere i bruk sammenlignet med vanlige mobilabonnement. Dette skyldes høyere satser for mobildata, SMS og ringetid. Likevel er kontantkort et godt alternativ til ordinære mobilabonnement, da det gir deg kontroll over pengebruken samtidig som du kan bruke mobilen som vanlig til tross for betalingsanmerkninger.

Anbefalt kontantkort

Chilimobil Kontant

Chillimobil mobilabonnement
0 GB
Maks hastighet
0 min
0 SMS
EU/EØS Roaming
Data rollover

Kan man få mobilabonnement uten kredittsjekk?

De ulike mobiloperatørene tilbyr et mangfold av abonnementer, som vanligvis betales gjennom månedlige fakturaer som sendes ut til kundene. Fakturaen gir en oversikt over forbruket av data og lignende for den aktuelle måneden, samt den påfølgende betalingen.

Dersom du har en historikk med betalingsanmerkninger, kan mobiloperatøren velge å avslå abonnementsavtalen med deg. Dette skyldes operatørens bekymring for din betalingsevne.

Mobilregningen kan ofte bli nedprioritert til fordel for andre regninger som huslån, bil eller strøm. Selv om selve mobilregningen kanskje ikke er særlig høy, kan den likevel bli nedprioritert når pengene er knappe.

Dersom mobilregningene dine blir ignorert og ikke betales, kan de til slutt ende opp hos inkassobyrået. Dette kan på sikt føre til betalingsanmerkninger. For å forhindre denne situasjonen, utfører mange selskaper kredittsjekk av potensielle kunder før de inngår avtaler.

Ytterligere info om mobil og mobilabonnement uten kredittsjekk

Mennesker flest har behov for en mobiltelefon, enten det er i jobbsammenheng eller til privat bruk. Hvis du befinner deg i en økonomisk vanskelig situasjon, vil du på grunn av kredittsjekken ikke kunne tegne et vanlig mobilabonnement med betalingsanmerkning.

Likevel har du muligheten til å kjøpe en mobiltelefon kontant og velge enten et kontantkort eller et forhåndsbetalt abonnement.

Hvis du har betalingsanmerkning og ønsker å kjøpe en mobiltelefon på avbetaling, må du imidlertid forvente å få avslag. Dette skyldes at handlekontoer eller kredittkjøp alltid krever en kredittsjekk.

Du vil heller ikke få tilgang til den populære mobiltjenesten SWAP hos Telenor hvis du har betalingsanmerkning, da det også her kreves at du ikke har slike anmerkninger. SWAP-tjenesten innebærer at du kjøper en mobiltelefon på avbetaling, og etter 12 måneder kan du bytte din SWAP-telefon til en nyere modell hvis ønskelig.

Kontantkort eller forhåndsbetalt abonnement uten kredittsjekk?

Det finnes som nevnt to ulike løsninger for deg som ønsker mobilabonnement, men som har en betalingsanmerkning. For å kunne få abonnement eller mulighet til å bruke mobil uten kredittsjekk, er kontantkort eller forhåndsbetalt abonnement de beste løsningene.

Hvilken løsning som passer best for deg, avhenger av ditt bruksmønster. Hvis du kun bruker mobilen sporadisk, er et kontantkort en passende løsning. Du kan fylle på kortet etter behov, uten å måtte betale et fast beløp hver måned.

Hvis du derimot forventer å bruke mobilen jevnlig, kan et forhåndsbetalt abonnement uten kredittsjekk være det riktige valget. Dette fungerer på samme måte som et vanlig abonnement, men du betaler regningen på forhånd i stedet for etter bruk.

På denne måten kan du ha bedre kontroll over pengebruken din, og du trenger ikke bekymre deg for inkasso eller flere betalingsanmerkninger.

Hvor lenge varer en betalingsanmerkning?

Hvis du i dag har en betalingsanmerkning, betyr det ikke nødvendigvis at du aldri kan tegne et mobilabonnement igjen. Så snart betalingsanmerkningen din fjernes, kan du igjen prøve å inngå en avtale om et mobilabonnement.

Generelt sett forblir betalingsanmerkninger registrert i fire år før de foreldes. Husk imidlertid på at anmerkningen kan fjernes raskere dersom du velger å betale kravet.

Så lenge du har en betalingsanmerkning, kan du imidlertid benytte deg av kontantkort og forhåndsbetalte abonnementer som midlertidige løsninger.

Ofte stilte spørsmål