Best i Test Mobilabonnement

Fyll ut skjemaet for å få et personlig tilbud

Best i Test Mobilabonnement

Best i Test Mobilabonnement 2025

I Norge tilbys det ca. 180 forskjellige mobilabonnement fra 18 ulike mobiloperatører. Utfordringen ligger i det faktum at alle operatørene benytter seg av en lik prismodell, datapakker og vilkår. Så hvordan kan man identifisere det beste mobilabonnementet?

Vi har gjennomført omfattende tester og kartlagt hvilket mobilabonnement som leverer best i mars 2024.

Husk: Det er faktisk langt fra sikkert at de største aktørene tilbyr de beste prisene og de mest attraktive tilbudene. Det er alltid en mulighet for at du betaler mer enn nødvendig.

Les mer: Finn billigste mobilabonnement i Norge.

Viktige faktorer for å finne beste mobilabonnement

Når du skal velge det beste mobilabonnementet for deg, er det alltid lurt å starte med å kartlegge hva du faktisk bruker mobilen til.

Her er en oversikt:

  • Fri tale, SMS/MMS
  • Datapakke
  • Dekning
  • Skjulte kostnader
  • Mobilbruk i utlandet
  • Familieabonnement
  • Kundeservice

1. Fri tale, SMS/MMS

Tidligere ble det belastet for hver SMS og MMS man sendte. I dag er fri tale, SMS og MMS blitt standard hos de fleste mobiloperatører. Dette betyr at det ikke er noen begrensninger på hvor mye du kan tekste og ringe. Likevel er det lurt å dobbeltsjekke at dette er inkludert i mobilabonnementet ditt.

2. Datapakke i mobilabonnementet

I dag er det ofte mengden data vi får som avgjør valget av mobilabonnement. Før du tar en beslutning om hvilken datapakke som passer for deg, er det lurt å sjekke hvor mye data du faktisk bruker.

Dette kan enkelt gjøres via mobilens innstillinger eller ved å se på tidligere fakturaer.

Hvis du har hjemmekontor med Wi-Fi og primært bruker mobilen til å ringe og sende meldinger, trenger du kanskje ikke å betale for et mobilabonnement med mye data inkludert.

Men hvis du streamer filmer og serier når du er på farten, og bruker mye videoanrop, vil mobildataen forsvinne raskt.

Du risikerer å måtte betale ekstra for ekstra data. Hvis du bruker mye data, kan det være lurt å vurdere et mobilabonnement med fri data.

3. Hvordan er dekningen der du bor?

Det er viktig å sjekke at operatøren har god dekning der du oppholder deg – enten det er hjemme, på jobb eller på hytta. Selv om dårlig dekning var et større problem tidligere, er det fortsatt variasjoner i dekningen.

I byområder er dekningen generelt bedre enn i visse daler eller fjellområder. Det kan være frustrerende når samtaler blir brutt, eller når du ikke kan se på den fotballkampen du har gledet deg til, på grunn av dårlig dekning.

I Norge opererer vi med tre nettoperatører: Telenor, Telia og Ice. Disse operatørene har ulike områder hvor de har god dekning – og områder hvor dekningen ikke er like god.

Alle tre har leid ut sine nett til andre mobilabonnementsleverandører, slik at disse selskapene kan nyte godt av den samme dekningen som operatørenes egne mobilabonnement.

Kartlegg hvor du har behov for optimal telefonfunksjonalitet. Dersom hytta din ligger i fjellområder, kan dekningen være dårlig. Du kan bruke dekningskartet for å sjekke mobildekningen der du befinner deg.

De ulike operatørene tilbyr også egne dekningskart som du kan utforske, som for eksempel Ice sitt dekningskart. (Kilde, Ice.no)

En annen faktor å vurdere er om mobilabonnementet tilbyr 5G, og om dette er noe du har behov for. Med 5G opplever man færre forsinkelser, høyere hastigheter og bedre dekning. Med 5G får du også god dekning uansett hvor du befinner deg.

Mange mobilabonnementer inkluderer også "data rollover", som innebærer at ubrukt data fra en måned overføres til neste måned. Dette kan være en gunstig løsning hvis databruken din varierer, og du ønsker full kontroll over ditt databruk.

4. Skjulte kostnader i mobilabonnementet

Vær oppmerksom på at noen skjulte kostnader kan gjøre mobilabonnementet ditt dyrere enn det du først antok. Her er noen punkter du bør være klar over:

  • Ekstra data: Kanskje er du en av dem som ofte bruker mer enn den inkluderte datapakken? Kanskje kjøper du regelmessig ekstra data? Dette kan fort bli dyrere enn å velge et mobilabonnement med større datakvoter inkludert i månedsprisen.
  • BankID på mobil fases ut: Operatørene vil ha brukerne til å bruke apper istedenfor BankID på mobil. Tjenesten kan fortsatt brukes en stund, men vær oppmerksom på en mulig skjult kostnad du kanskje ikke var klar over.
  • Fakturagebyr: Dette er en utgift som kan være enkelt å overse i mobilabonnementet. Hvis du mottar fakturaen på papir, er det sannsynlig at du må betale for dette. Du kan unngå gebyret ved å opprette avtalegiro i nettbanken.
  • Tvilling SIM-kort: Prisene for tvillingsimkort varierer blant leverandørene av mobilabonnement. Sjekk prisforskjellene hvis du har behov for ekstra SIM-kort.

5. Bruk i utlandet

Tidligere var det dyrt å bruke mobiltelefonen på reise, men nå har man bedre vilkår gjennom konseptet "Roam Like Home". Dette betyr at du kan bruke mobilen på samme måte som hjemme, uten å måtte bekymre deg for høye roamingkostnader.

Vilkårene og prisene varierer imidlertid mellom operatørene, så det er lurt å dobbeltsjekke dette før du tar en beslutning.

Hvis du planlegger å bruke mobilen mye i utlandet, bør du vurdere dette når du velger mobilabonnement og inkluderte datakvoter. Husk også at det er andre regler og dermed potensielt flere kostnader for land utenfor EU/EØS.

6. Familieabonnement

Hvis flere familiemedlemmer ønsker å ha samme leverandør, kan et familieabonnement være den rette løsningen for dere. Flere operatører tilbyr dette til en rabattert pris, og dere kan få alt på én faktura, samt overføre datakvoter mellom dere.

Noen mobilabonnement inkluderer også barnemodus, som lar deg begrense tilgangen til bestemte nettsider for barna. Vanligvis er det én eier som har god kontroll over familiens abonnementer, og hos de fleste operatørene kan man ha opptil ti brukere.

Les mer: Mobilabonnement for familie.

7. Kvaliteten på kundeservicen

Rask og korrekt behandling når problemer oppstår er viktig for mange kunder. Du kan undersøke hvor tilfredse leverandørens kunder har vært med kundeservicen ved å besøke nettsteder som for eksempel Norsk Kundebarometer.

Mange operatører tilbyr kundeservice døgnet rundt via ulike kanaler som sms, nettchat, e-post og telefon. Ta en titt på kundeservicetilbudet til den aktuelle leverandøren før du tar en beslutning!

Med disse ulike faktorene friskt i minne, er det likevel slik at de aller fleste er mest opptatt av data i sitt abonnement. Derfor vurderer vi beste mobilabonnement i ulike data-kategorier nedenfor.

Beste mobilabonnement med lite data

Chilimobil logo

Chilimobil 2 GB

Chillimobil mobilabonnement
2 GB
Maks hastighet
Fri tale
EU/EØS Roaming
Data rollover

Chilimobil tilbyr en rekke fantastiske abonnement i sjiktet ''lite mobildata'', og vil være et trygt valg for deg som ønsker et rimelig abonnement med lite data. Alle deres abonnement under 10 GB, er svært budsjettvennlige.

Hvis man ønsker en lavpris-aktør som leverer en utmerket tjeneste, vil Chilimobil være et fordelaktig valg. De tilbyr mindre tilleggstjenester og fordeler enn aktører som har dyrere priser, men ikke alle har behov for dette.

En ulempe med Chilimobil er at man kun får 10 000 ringeminutter eller SMS/MMS per måned, men dette tilsvarer 166 timer med ringing eller haugevis med tekstmeldinger (de fleste bruker jo sosiale medier i stedet for).

De tilbyr også mange mobilabonnement, noe som gjør det enkelt å justere opp den inkluderte mengden mobildata fra måned til måned. Begynn gjerne med lite, og juster opp i takt med forbruket.

Les også: Beste mobilabonnement.

Beste mobilabonnement med middels data

Happybytes logo

HappyBytes 15 GB

Happybytes Mobilabonnement
15 GB
Maks hastighet
Fri tale
EU/EØS Roaming

Happybytes tilbyr på lik linje med Chilimobil, svært mye mobildata for pengene! Derfor har vi valgt å kåre Happybytes til det beste abonnementet i denne klassen. De tilbyr også svært mange mobilabonnement fra 5-15 GB, noe som gir fleksibilitet.

De har heller ikke så mange fordeler og tilleggsfordeler, men man kan få 20% i avslag på Allente sine strømmetjenester ved å ha et abonnement fra Happybytes.

Dessverre har de også satt antall ringeminutter og SMS/MMS til 10 000 per måned, men dette er mer enn nok for de fleste.

Her kan man også justere opp eller ned inkludert mengde enkelt via deres applikasjon eller på min side. Dette gir svært høy fleksibilitet for de som bruker middels mye data, men ofte ligger på grensen når det kommer til databruk.

Beste mobilabonnement med mye data

Talkmore logo

Talkmore 30 GB

Talkmore mobilabonnement
30 GB
Maks hastighet
Fri tale
EU/EØS Roaming
Data rollover

Talkmore er en noe dyrere mobiloperatør, men som har svært mange fordeler og tilleggstjenester. Dette er et solid valg for de som ønsker mye mobildata. De har heller ingen restriksjoner på antall ringeminutter.

Man får i tillegg 4% bonus på Trumf eller Norwegian tilsvarende den totale faktura-summen, noe som i praksis gjør abonnementet litt billigere.

Hvis hele familien har mobilabonnement fra Talkmore, kan det bli en del penger å spare. De er også et utmerket valg for de som har barn, og har en rekke tjenester knyttet til foreldrekontroll og sikkerhet.

Talkmore garanterer full Telenor-dekning, noe som sikrer bred dekning for de som bor eller ferdes i distriktene, hvor dekningen kan være noe dårlig. Ønsker du et abonnement med mye data, kan Talkmore være noe man bør vurdere.

Beste mobilabonnement for deg som er «Superbruker»

Ice logo

IceMax

Ice mobilabonnement
Fri data
100 Mbit/s
Fri tale
EU/EØS Roaming
Data rollover
eSIM
Familiefaktura

Superbrukere har behov for store mengder data, og da kan Ice sine abonnement med ''ubegrenset'' data, være et utmerket alternativ. De har svært kompetitive priser, og inneholder 100 GB med høyhastighetsdata.

Dessverre settes hastigheten ned til 3 Mbit/s, når man har brukt opp dataen i inneværende måned, men 100 gigabyte - holder for de fleste.

Det er også mulig å legge til Netflix mot et lite tillegg i pris, noe som gir enda høyere valuta for pengene. Da betaler man for eksempel kr 30 ekstra, men får et Netflix abonnement til en verdi av kr 99,- (Kilde, Netflix.com)

Da sparer man rundt 70 kroner i måneden på Netflix abonnementet, noe som gjør mobilabonnementet betraktelig billigere i teorien. Vurder derfor Ice, dersom du ønsker et mobilabonnement med fri data.

Les mer: Mobilabonnement med fri data

Hvorfor bytte mobilabonnement?

For de fleste er svaret åpenbart: det er for å redusere utgiftene. Det vil være svært fordelaktig å bytte mobilabonnement periodemessig, og det er uhyre sjeldent at man faktisk har det beste abonnementet på markedet til sin bruk.

Mange holder seg til de store aktørene av gammel vane. Det er det enkleste, men pengene renner ut unødvendig. Noen har kanskje også andre tjenester hos Telenor og Telia og synes det er praktisk å ha alt på ett sted.

Imidlertid hvis du sammenligner hva du betaler for mobiltjenesten isolert sett med hva de rimeligste leverandørene som er omtalt på denne siden tar for den samme ytelsen, blir det klart at det er betydelige besparelser å hente i løpet av et år.

Et vanlig abonnement på 1 GB fra Telenor koster for eksempel 249 kroner i måneden. Billigste mobilabonnement med 1 GB på markedet koster derimot fra 99 til 129 kroner for samme tidsperiode.

For en familie vil dette bety flere tusen kroner i besparelser hvert år! Noe som er markant i dagens økonomi, hvor flere og flere får det trangere økonomisk.

Hvordan bytte mobilabonnement?

Det er enkelt hvis du ikke har en telefon med bindingstid. Du kan bare kontakte din nye leverandør og gi beskjed om at du vil flytte. Den nye leverandøren ordner alt for deg, og du beholder ditt gamle telefonnummer.

Men hvis du har en telefon med bindingstid, må du dessverre beholde den til bindingstiden går ut. Du kan velge å kjøpe deg ut av avtalen, men det lønner seg vanligvis ikke.

Les mer: Hvordan bytte mobilabonnement

Beste mobilabonnement for barn

Telia Logo

Telia Junior 5 GB

Telia Mobilabonnement
5 GB
220 Mbit/s
Fri tale
EU/EØS Roaming
Data rollover
eSIM
Bruk utland

Barn har ofte andre behov enn voksne, og får i tillegg en betraktelig avslag i pris. Vi kan derfor anbefale Telia Junior 5 GB for barn under 13 år - da man får svært høy valuta for pengene.

Dette abonnementet koster vanligvis kr 329,- per måned, men man får det til Kr 179,- hvis man er under 13 år - det er nesten halv pris!

Hvis du ønsker å finne det beste mobilabonnementet for dine barn, bør du derfor vurdere et abonnement for barn. Ungdommer betaler ofte litt mer, men personer under 30 år, kan også få avslag i pris hos de fleste mobiloperatørene.

Telia har i tillegg en rekke fordeler og tilleggstjenester, som både barna - og de voksne, kan benytte seg av. På grunn av de svært reduserte prisene, er mobiloperatører som Telenor og Telia fantastiske valg for barn.

Hvorfor velge et mobilabonnement for barn?

Stadig yngre barn bruker mobiler i dag, og det er en trend som ikke ser ut til å snu. Barn skal tross alt lære seg å navigere i en stadig mer digitalisert verden. En undersøkelse fra 2018 viste at hele 87 % av barn mellom 9 og 11 år hadde en mobiltelefon.

Det er imidlertid ofte ønskelig – og det er gode grunner til det – å legge noen begrensninger på bruken. Derfor tilbyr de fleste mobilabonnementsleverandørene spesifikke tilbud som er utarbeidet for barn, med tilhørende begrensninger og tilpasninger.

Det bør bemerkes at slike innstillinger vanligvis kan gjøres innenfor de vanlige mulighetene du har i abonnementet ditt. Forskjellen er at her har leverandøren allerede gjort det for deg, slik at du slipper å tenke på det.

Vanlige funksjoner inkluderer kostnadskontroll eller en fastsatt grense som ikke kan endres, samt mangelen på mulighet for automatisk påfyll av kontoen. En sperreliste for nummer, også kjent som "mobbeliste", er en annen funksjon som ofte er brukt.

Uansett må det skilles mellom "juridisk eier" og "bruker" når du kjøper mobilabonnement til barn. Du blir den juridiske eieren og er ansvarlig for betalingen, mens barnet oppføres som bruker. Det er kun den juridiske eieren som kan kjøpe mer data eller gjøre større endringer.

Spesielle abonnementer rettet mot barn og unge kan noen ganger være rimeligere enn tilsvarende for voksne, men det lønner seg alltid å sjekke ut andre leverandører.

Det kan likevel være mer kostnadseffektivt å velge et vanlig abonnement og legge til egne innstillinger for kostnadskontroll der.

Les også: Mobilabonnement ungdom - for barn som er litt eldre.

Oppsummering: Hvilket mobilabonnement er best?

På grunn av svært store variasjoner i pris, inkludert data og tjenester - vil det variere hvilket mobilabonnement som er best for deg. Noen har behov for mye data, og ønsker et rimelig abonnement - mens andre kun ønsker kvalitet.

Vi har derfor valgt å dele abonnementene inn i forskjellige segmenter, slik at alle finner et mobilabonnement som vil være best for deres forbruk.

De fleste velger et abonnement basert på inkludert data, og vi har derfor valgt å ta med abonnement i fire segment. Velg det abonnementet som tilfredsstiller dine behov på best mulig måte.

Ta også hensyn til ting som dekning, fordeler og rabatter - da dette er viktige ting å vurdere i tillegg. Velg en av abonnementene vi har testet, eller fyll ut vårt tilbudsskjema for å få uforpliktende tilbud fra de beste mobiloperatørene i Norge.

Ofte stilte spørsmål