Dårlig dekning er noe man kan oppleve i perioder, og noen er mer utsatt enn andre på grunn av lokasjonen, mobiloperatøren og muligens også enheten. Noen ganger kan det hjelpe å bytte mobiloperatør, men ikke alltid.
Opplever du dårlig dekning fra din mobiloperatør? Da kan du lese videre hvor vi tar for oss de vanlige årsakene, samtidig som vi skal fortelle hvordan du kan løse dette eller komme i kontakt med din mobiloperatør for å finne en løsning.
De fleste vil på ett eller annet tidspunkt oppleve dårlig dekning når de ferdes rundt om i Norge eller i sitt eget hjem. Les videre for å avdekke problemer, og finne spesifikke løsninger knyttet til din mobiloperatør.
Tips: Ofte bør man vurdere å bytte mobiloperatør og mobilabonnement dersom man opplever kontinuerlig dårlig dekning der man befinner seg.
Hvorfor opplever man dårlig dekning?
Det kan være flere årsaker til dårlig dekning, og det kan i enkelte tilfeller være et sammensatt problem som består av flere potensielle problemer samtidig. Av og til kan det være været, mens andre ganger har mobiloperatør problemer.
Enkelte steder vil heller ikke ha noen form for mobildekning, da det ikke er bygget ut tilstrekkelig med mobilmaster i disse områdene. Dekningen vil da være helt fraværende, og det er lite man kan gjøre.
Dette er noen av hovedårsakene til at man opplever dårlig dekning:
- Manglende dekning: Enkelte deler av Norge vil ikke ha mobildekning fra din mobiloperatør sitt mobilnett og potensielt ikke noen andre mobiloperatører heller. For eksempel Hardangervidda og annen utmark.
- Topografiske forhold: Fjell, byggverk, og fysiske ting mellom deg og nærmeste mobilmast kan påvirke dekningen negativt. Et eksempel på dette er kjellere i bygg.
- Vær og vind: Dårlig vær kan påvirke dekningen dersom man allerede er utsatt for dårlig dekning fra før av.
- Feil på nettet: Selv om det ikke hender så ofte, kan mobiloperatøren oppleve feil på mobilnettet i perioder. Da kan ta det litt tid før det fikses.
- Feil med enheten: Opplever man unormalt dårlig dekning eller ingen dekning i områder man vet hvor man har dekning, kan det være feil på enheten. Skru på og av flymodus eller omstart telefonen.
Dette er noen av de vanligste årsakene til at man får dårlig dekning, men flere av disse kan løses på egenhånd, mens andre krever at man flytter på seg, bytter mobiloperatør eller kontakter sin mobiloperatør angående problemet.
Obs: Enkelte områder har ingen form for dekning. Det går derfor ikke an å skaffe seg bedre dekning, da den er helt fraværende - såfremt det ikke bygges ut mobilnett i dette området.
Hva gjør man hvis man har dårlig dekning på telefonen?
Ja, hva gjør man egentlig hvis man har dårlig dekning på telefonen? Da er det noen tiltak man kan forsøke på egen hånd, men i enkelte tilfeller må man kontakte mobiloperatøren sin eller sjekke om det faktisk er dekning i dette området.
Noen av årsakene til dårlig dekning kan man forbedre på egen hånd, mens andre krever hjelp fra din mobiloperatør eller ytterligere utstyr.
Hvis du opplever dårlig dekning kan du:
- Flymodus / Omstart: Skru av og på flymodus eller omstart telefonen. Dette kan fikse dårlig dekning i områder hvor du bør ha bra dekning.
- Flytt på deg: Flytt deg nærmere den nærmeste basestasjonen, høyere - dersom mulig, eller i en retning hvor signalet er sterkere.
- Sjekk dekningskart: Er det i det hele tatt dekning i området? Dette kan du sjekke på dekningskartet til din mobiloperatør. (Enten Telenor, Telia eller Ice)
- Kjøp utstyr: Dårlig dekning hjemme, på hytta eller på båten? Da kan du vurdere å kjøpe en router, mobilforsterker, antenne eller en bedre mobiltelefonen.
- Kontakt din mobiloperatør: Dersom problemet vedvarer, kan du kontakte din mobiloperatør.
Forsøk disse tingene før du kontakter din mobiloperatør angående problemet. Vi skal fortelle mer om hvordan du kommer i kontakt med din mobiloperatør, og hvordan du kan sjekke dekningskartet til mobiloperatøren din.
Sjekk dekningskart
Sjekk dekningskartet til mobiloperatøren din eller direkte hos operatøren som drifter mobilnettet du bruker, for eksempel Telenor, Telia eller Ice. Her kan du sjekke om det i det hele tatt finnes teoretisk dekning i området du befinner deg i.
Det er ikke alle steder som vil ha mobildekning, og da kan man naturligvis ikke forbedre denne heller - da den er helt fraværende.
Derfor kan det være lurt å sjekke dekningskartet, dersom du er usikker på om det i det hele tatt finnes tilstrekkelig dekning - der du ønsker å bruke mobiltelefonen. Du finner informasjon om dekningskartet til de ulike mobiloperatørene nedenfor.
Alle bruker enten Telenor, Telia eller Ice sitt mobilnett, og du kan derfor bruke dekningskartet til en av disse, selv om du for eksempel bruker Talkmore eller Fjordkraft Mobil.

Dårlig dekning er irriterende, men det finnes ofte løsninger. Kontakt din mobiloperatør dersom problemet vedvarer, eller vurder å bytt mobiloperatør. (Foto- Freepik.com)
Kontakt Telenor
Dersom du vil komme i kontakt med Telenor, kan du nå de via telefon, chat eller e-post / kontaktskjema. De har lang åpningstid i hverdagene, og er også tilgjengelig på lørdager.
Du kan kontakte Telenor via:
- Telefon: Ring +47 91 50 90 00
- E:post: De bruker kontaktskjema, men du får svar på e-post.
- Kontaktskjema: Fyll ut Telenor sitt kontaktskjema. (Kilde, Telenor.no)
- Chat-bot: Chat med deres chatbot eller en kundeservicemedarbeider ved å følge lenken ovenfor.
- Dekningskart: Telenor dekningskart - sjekk dekningen til Telenor. (Kilde, Telenor.no)
Åpningstider:
- Hverdager: 08-19
- Lørdager: 09-16
- Søndager: Stengt på Søndager og Helligdager.
Kontakt Telia
Telia har på lik linje med Telenor, forlenget åpningstid i ukedagene, og holder også åpent på lørdager dersom man trenger hjelp.
Slik kontakter du Telia sin kundeservice:
- Kontaktskjema / e-post: Telia bruker en form for kontaktskjema, hvor du får svar på dine spørsmål via e-post. (Kilde, Telia.no)
- Telefon: +47 924 05 050
- Chat: Snakk med deres chatbot eller en kundeservicemedarbeider via deres nettsider. Du finner den nede i høyre hjørne.
- Dekningskart: Telia dekningskart - sjekk dekningen til Telia. (Kilde, Telia.no)
Åpningstider:
- Mandag-fredag: 08-19
- Lørdag: 09-16
- Søndag / helligdag: Stengt
Kontakt Ice
Ice har den klart beste åpningstiden, og holder lenger åpent enn noen andre både i hverdager, men også i helgene.
Slik kan du kontakte Ice sin kundeservice:
- Telefon: +47 21 00 00 00.
- Chat: Chat med de via deres nettside. Klikk på Chatteboblen nede i høyre hjørne.
- Hjelpeside: Besøk gjerne hjelpeside for å finne svar på vanlige spørsmål. (Kilde, Ice.no)
- Dekningskart: Ice dekningskart - sjekk dekningen til Ice. (Kilde, Ice.no)
Åpningstider:
- Mandag - Fredag: 08-20.
- Lørdager: 09-17
- Søndager og helligdager: Stengt
Kontakt OneCall
OneCall har litt innsnevret åpningstid hvis man ønsker å prate med en kundeservicemedarbeider, og holder kun åpent i kontortid på hverdager.
Du kan kontakte OneCall via:
- Telefon: Ring 04300 eller +47 47944444 fra utlandet.
- Chat: Chat med deres chatbot via deres nettside.
- Kontaktskjema: Fyll ut deres kontaktskjema. (Kilde, Onecall.no)
Åpningstider:
- Mandag - Fredag: 08-16
- Lørdag, Søndag og helligdager: Stengt
Kontakt Talkmore
Talkmore har greie åpningstider, og flere valgmuligheter dersom du ønsker å ta kontakt med Talkmore for å prate med en kundeservicemedarbeider.
Du kan kontakte Talkmore via:
- Telefon: 915 09 915
- Chat: Snakk med en kundeservicemedarbeider eller en bot på Talkmore sin hjemmeside. (Kilde, Talkmore.no)
- Kontaktskjema: Du finner et kontaktskjema ved å følge lenken ovenfor.
Åpningstider:
- Mandag - Fredag: 08-17
- Lørdag: 10-14
- Søndager og helligdager: Stengt
Kontakt Fjordkraft
Fjordkraft har kun åpent i hverdager innenfor kontortid, og holder stengt i helgene og på helligdager. Du må derfor kontakte de i løpet av vanlig kontortid.
Slik kan du kontakte Fjordkraft Mobil sin kundeserviceavdeling:
- Telefon: 55 52 67 00
- E-post: kundeservice@fjordkraftmobil.no
- Chat: Chat med en chatbot eller et menneske innenfor åpningstidene.
Åpningstider:
- Mandag til fredag: Kl. 09:00 til 16:00
- Helger og helligdager: Stengt.
Vanlige feilmeldinger fra Telenor, Telia og Ice
Vi skal vise noen vanlige feilmeldinger man kan få dersom man har Telenor, Telia eller Ice abonnement, og opplever problemer med dekningen. Dette er de 3 desidert største mobiloperatørene, og de har samlet sett en voldsom markedsandel.
Noen av disse feilmeldingene vil man også få hos andre mobiloperatører, og det er i grunn lite som skiller selve feilmeldingene.
Vi har derfor valgt å fortelle mer om feilmeldingene samlet sett, men eksakt ordbruk kan variere noe fra operatør til operatør, selv om problemet stort sett alltid er det samme.
Vanlige feilmeldinger fra Telenor, Telia Ice og andre mobiloperatører:
- Ingen dekning: Denne feilmeldingen får du dersom dekningen er for dårlig.
- Ingen tjeneste: Hvis mobilnettet er nede eller telefonen ikke klarer å finne et mobilnett i nærheten den kan koble seg til.
- Kan ikke koble til nettverket nå: Dersom nettverket er overbelastet, kan man få denne feilen. Det skjer imidlertid sjeldnere med 5G enn 4G.
- Kun nødanrop: Hvis mobilen har dekning fra en annen mobiloperatør, men ikke den du bruker. Da kan man kun foreta nødanrop.
- Mobilnett ikke tilgjengelig: Problemer med oppkobling mot mobilnettet, man får det ofte dersom signalet er svakt eller hastigheten veldig lav.
Dette er noen av de vanligste feilmeldingene, og omhandler som regel at man har dårlig eller ingen mobildekning i området man befinner seg i.
Oppsummering: Kontakt din mobiloperatør dersom du har dårlgi dekning
Test gjerne ut våre tips til hvordan du kan få bedre dekning, men dersom den dårlige dekningen vedvarer, anbefaler vi at du kontakter din mobiloperatør for å finne en løsning.
Du finner kontaktinformasjon til de mest brukte mobiloperatørene i denne artikkelen, og du kan også sjekke dekningskartet til den mobiloperatøren du har, eller dekningskartet til mobilnettet du bruker. (enten Telenor, Telia eller Ice)
Alle mobiloperatører bruker enten Telenor, Telia eller Ice sitt mobilnett. Dermed kan du sjekke dekningskartet her også, selv om du for eksempel bruker OneCall - da de bruker Telia sitt mobilnett.
Les også: eSIM eller SIM-kort - hva er best?
Opplever du problemer med dekningen, vil det ofte lønne seg å kontakte kundeserviceavdelingen til din mobiloperatør. De kan ofte svare på spørsmål knyttet til dekningen, eller bistå med potensielle problemer man opplever.