Best i Test Mobilabonnement 2024
I Norge tilbys det ca. 180 forskjellige mobilabonnement fra 18 ulike mobiloperatører. Utfordringen ligger i det faktum at alle operatørene benytter seg av en lik prismodell, datapakker og vilkår. Så hvordan kan man identifisere det beste mobilabonnementet?
Vi har gjennomført omfattende tester og kartlagt hvilket mobilabonnement som leverer best i mars 2024.
I denne artikkelen hjelper vi deg med å finne det optimale mobilabonnementet basert på ulike kategorier av innhold.
Husk: Det er faktisk langt fra sikkert at de største aktørene tilbyr de beste prisene og de mest attraktive tilbudene. Det er alltid en mulighet for at du betaler mer enn nødvendig.
Viktige faktorer for å finne beste mobilabonnement
Når du skal velge det beste mobilabonnementet for deg, er det alltid lurt å starte med å kartlegge hva du faktisk bruker mobilen til. Her er en oversikt:
- Fri tale, SMS/MMS
- Datapakke
- Dekning
- Skjulte kostnader
- Mobilbruk i utlandet
- Familieabonnement
- Kundeservice
1. Fri tale, SMS/MMS
Tidligere ble det belastet for hver SMS og MMS man sendte. I dag er fri tale, SMS og MMS blitt standard hos de fleste mobiloperatører. Dette betyr at det ikke er noen begrensninger på hvor mye du kan tekste og ringe. Likevel er det lurt å dobbeltsjekke at dette er inkludert i mobilabonnementet ditt.
2. Datapakke i mobilabonnementet
I dag er det ofte mengden data vi får som avgjør valget av mobilabonnement. Før du tar en beslutning om hvilken datapakke som passer for deg, er det lurt å sjekke hvor mye data du faktisk bruker. Dette kan enkelt gjøres via mobilens innstillinger eller ved å se på tidligere fakturaer.
Hvis du har hjemmekontor med Wi-Fi og primært bruker mobilen til å ringe og sende meldinger, trenger du kanskje ikke å betale for et mobilabonnement med mye data inkludert. Men hvis du streamer filmer og serier når du er på farten, og bruker mye videoanrop, vil mobildataen forsvinne raskt.
Du risikerer å måtte betale ekstra for ekstra data. Hvis du bruker mye data, kan det være lurt å vurdere et mobilabonnement med fri data.
3. Hvordan er dekningen der du bor?
Det er viktig å sjekke at operatøren har god dekning der du oppholder deg – enten det er hjemme, på jobb eller på hytta. Selv om dårlig dekning var et større problem tidligere, er det fortsatt variasjoner i dekningen.
I byområder er dekningen generelt bedre enn i visse daler eller fjellområder. Det kan være frustrerende når samtaler blir brutt, eller når du ikke kan se på den fotballkampen du har gledet deg til, på grunn av dårlig dekning.
I Norge opererer vi med tre nettoperatører: Telenor, Telia og Ice. Disse operatørene har ulike områder hvor de har god dekning – og områder hvor dekningen ikke er like god. Alle tre har leid ut sine nett til andre mobilabonnementsleverandører, slik at disse selskapene kan nyte godt av den samme dekningen som operatørenes egne mobilabonnement.
Kartlegg hvor du har behov for optimal telefonfunksjonalitet. Dersom hytta din ligger i fjellområder, kan dekningen være dårlig. Du kan bruke dekningskartet for å sjekke mobildekningen der du befinner deg. De ulike operatørene tilbyr også egne dekningskart som du kan utforske.
En annen faktor å vurdere er om mobilabonnementet tilbyr 5G, og om dette er noe du har behov for. Med 5G opplever man færre forsinkelser, høyere hastigheter og bedre dekning. Med 5G får du også god dekning uansett hvor du befinner deg.
Mange mobilabonnementer inkluderer også "data rollover", som innebærer at ubrukt data fra en måned overføres til neste måned. Dette kan være en gunstig løsning hvis databruken din varierer, og du ønsker full kontroll over ditt databruk.
4. Skjulte kostnader i mobilabonnementet
Vær oppmerksom på at noen skjulte kostnader kan gjøre mobilabonnementet ditt dyrere enn det du først antok. Her er noen punkter du bør være klar over:
- Ekstra data: Kanskje er du en av dem som ofte bruker mer enn den inkluderte datapakken? Kanskje kjøper du regelmessig ekstra data? Dette kan fort bli dyrere enn å velge et mobilabonnement med større datakvoter inkludert i månedsprisen. Noen operatører reduserer hastigheten betraktelig når du overstiger datamengden, mens andre tar seg godt betalt for overskridelser.
- BankID på mobil fases ut: Operatørene vil ha brukerne til å bruke apper istedenfor BankID på mobil. Tjenesten kan fortsatt brukes en stund, men vær oppmerksom på en mulig skjult kostnad du kanskje ikke var klar over. Prisen varierer mellom operatørene: Telia tar 0,99 kr per gang, Telenor tar 0,49 kr, og Ice tilbyr gratis bruk.
- Fakturagebyr: Dette er en utgift som kan være enkelt å overse i mobilabonnementet. Hvis du mottar fakturaen på papir, er det sannsynlig at du må betale for dette. Du kan unngå gebyret ved å opprette avtalegiro i nettbanken.
- Tvilling SIM-kort: Prisene for tvillingsimkort varierer blant leverandørene av mobilabonnement. Sjekk prisforskjellene hvis du har behov for ekstra SIM-kort.
5. Bruk i utlandet
Tidligere var det dyrt å bruke mobiltelefonen på reise, men nå har man bedre vilkår gjennom konseptet "Roam Like Home". Dette betyr at du kan bruke mobilen på samme måte som hjemme, uten å måtte bekymre deg for høye roamingkostnader. Vilkårene og prisene varierer imidlertid mellom operatørene, så det er lurt å dobbeltsjekke dette før du tar en beslutning.
Hvis du planlegger å bruke mobilen mye i utlandet, bør du vurdere dette når du velger mobilabonnement og inkluderte datakvoter. Husk også at det er andre regler og dermed potensielt flere kostnader for land utenfor EU/EØS.
6. Familieabonnement
Hvis flere familiemedlemmer ønsker å ha samme leverandør, kan et familieabonnement være den rette løsningen for dere. Flere operatører tilbyr dette til en rabattert pris, og dere kan få alt på én faktura, samt overføre datakvoter mellom dere.
Noen mobilabonnement inkluderer også barnemodus, som lar deg begrense tilgangen til bestemte nettsider for barna. Vanligvis er det én eier som har god kontroll over familiens abonnementer, og hos de fleste operatørene kan man ha opptil ti brukere.
7. Kvaliteten på kundeservicen
Rask og korrekt behandling når problemer oppstår er viktig for mange kunder. Du kan undersøke hvor tilfredse leverandørens kunder har vært med kundeservicen ved å besøke nettsteder som for eksempel Norsk Kundebarometer.
Mange operatører tilbyr kundeservice døgnet rundt via ulike kanaler som sms, nettchat, e-post og telefon. Ta en titt på kundeservicetilbudet til den aktuelle leverandøren før du tar en beslutning!
Med disse ulike faktorene friskt i minne, er det likevel slik at de aller fleste er mest opptatt av data i sitt abonnement. Derfor vurderer vi beste mobilabonnement i ulike data-kategorier nedenfor.
Beste mobilabonnement med lite data
I den rimeligste kategorien data finner vi NiceMobil, med sterk konkurranse fra PlussMobil. NiceMobil krever 95 kroner for sitt 1 GB-abonnement, fortsatt med inkludert ubegrenset tale og SMS, mens PlussMobil har satt prisen til 99 kroner for (nesten) det samme.
NiceMobil er en del av Ice og benytter Ice sitt nettverk der det er tilgjengelig, med en befolkningsdekning på 94 prosent ifølge deres egne data. Dersom Ice-dekningen mangler, vil mobilen automatisk skifte til Telias nettverk. På den andre siden leier PlussMobil tilgang hos Telenor.
De fire kronene som skiller i månedspris er såpass små at det kan være lett å se bort fra, spesielt hvis PlussMobil tilbyr ekstra fordeler sammenlignet med NiceMobil, noe de gjør.
For eksempel gir PlussMobil deg tilgang til e-avisene til Aller-media, samt 5 GB lagringsplass hos Jottacloud. PlussMobil tilbyr også ekstra-SIM-kort (både data-SIM og tvilling-SIM), noe NiceMobil ikke gjør, og de har mer gunstige utenlandspakker.
Imidlertid økte PlussMobil prisene på ekstra datapakker med femti kroner hver i fjor, noe som gjør deres datapakker langt mindre fordelaktige. Det minste alternativet er 2 GB, så hvis du går tom en måned, må du ut med minst 149 kroner ekstra, noe som kan være ugunstig. På den andre siden tilbyr NiceMobil 1 GB ekstra for 80 kroner og 3 GB for 150 kroner.
NiceMobil tilbyr fri tale, SMS og MMS, mens PlussMobil begrenser deg til totalt 1000 minutter/SMS/MMS per måned. Selv om det er tvilsomt at de fleste bruker mer enn 1000 minutter i måneden, er det en begrensning som er verdt å være klar over. Du kan også få fri bruk hos PlussMobil for 139 kroner.
Vi kårer NiceMobil 1 GB som det beste abonnementet i kategorien "Lite Data", hovedsakelig på grunn av bedre datapakkeløsninger sammenlignet med PlussMobil.
Beste mobilabonnement med middels data
Når vi ser på abonnementer med middels data (minst 5 GB), er tilbudet fremdeles begrenset. Dette skyldes sannsynligvis at svært få ønsker å konkurrere med NiceMobils tilbud på 5 GB til 148 kroner i måneden, som må sies å være en svært konkurransedyktig pris.
Happybytes har økt prisen på sitt 10 GB-abonnement fra 198 til 248 kroner i måneden, mens PlussMobil tar henholdsvis 215 og 239 kroner i måneden for 8 GB, med enten 1000 minutter/SMS/MMS eller ubegrensede minutter/SMS/MMS. Chilimobil tilbyr også 5 GB til 199 kroner i måneden, men for den prisen får du uansett 12 GB hos NiceMobil.
NiceMobil har fjernet begrensningen som krevde at du måtte bruke e-SIM for å kunne ha abonnement hos dem. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at verken data- eller tvilling-SIM er tilgjengelig for abonnementene fra NiceMobil.
Begge disse er tilgjengelige hos både Happybytes og PlussMobil, men det er verdt å merke seg at Happybytes nå tar seg betalt 89 kroner i etableringsgebyr og 58 kroner i måneden for ekstra SIM-kort.
Happybytes tilbyr ikke data rollover, men de har rimeligere priser for data i utlandet enn de fleste av konkurrentene. For eksempel koster det kun 0,09 kr per megabyte (90 kr per GB) i USA og Thailand, noe som er betraktelig lavere enn gjennomsnittet.
Likevel, tilbudet fra NiceMobil med 5 GB til 148 kroner er så attraktivt at det er vanskelig å ignorere. Samtidig er det verdt å merke seg at du ikke trenger å betale mye ekstra for å mer enn doble datamengden hvis du ser på neste kategori.
Vi kårer derfor NiceMobil 5 GB som det beste mobilabonnementet i kategorien middels data.
Beste mobilabonnement med mye data
I denne kategorien var det tidligere to selskaper som i praksis dominerte markedet: NiceMobil og Happybytes. Sistnevnte har imidlertid sluttet å konkurrere direkte på pris med de aller billigste, og dermed står NiceMobil alene igjen. Tilbudet deres på 12 GB til 198 kroner i måneden er rett og slett vanskelig å slå.
Happybytes tilbyr nå 10 GB til 248 kroner i måneden, mens både NiceMobil og Chilimobil tar henholdsvis 248 og 249 kroner for 15 GB.
Et lite minus med NiceMobil er at de ikke tilbyr ekstra SIM-kort, så hvis du har behov for dette, må du velge en annen leverandør. NiceMobil har også relativt høye priser for utenlandsbruk (de samme som morselskapet Ice), men til forskjell fra Ice har NiceMobil foreløpig ikke muligheten til å kjøpe datapakker for bruk i utlandet.
Til Happybytes' fordel kommer det frem at de tilbyr de desidert rimeligste datapakkene i Norge, med bare 19 kroner for hver ekstra gigabyte. En ulempe her er imidlertid at dette er de eneste datapakkene de tilbyr, og du kan maksimalt kjøpe fire ekstra pakker i løpet av en måned.
Dette kan gjøre det litt vanskelig å møte ekstra store datamengder uten å måtte bytte til et større abonnement, noe som begrenser fleksibiliteten.
På den andre siden tar NiceMobil 80 kroner for 1 GB ekstra, men her har du altså muligheten til å kjøpe 3 GB for 150 kroner eller 5 GB for 200 kroner. Uten bindingstid er det heller ikke veldig vanskelig å justere abonnementet opp eller ned hvis du har endrede behov i en måned eller en periode.
Vi kårer NiceMobil 12 GB som det beste mobilabonnementet i kategorien mye data.
Beste mobilabonnement for deg som er «Superbruker»
I superbruker-kategorien har det etter hvert blitt en kamp mellom abonnementene som ofte kalles enten "fri" eller "ubegrenset" data, avhengig av hvilken operatør du spør.
Det er nå ganske mange selskaper som konkurrerer om dette markedet, der de aller rimeligste alternativene vanligvis har en eller annen form for hastighetsbegrensning. Hastigheten er vanligvis 10 eller 20 Mbit, noe som generelt burde være tilstrekkelig for de fleste bruksområder på mobilen eller PC-en, med unntak av store nedlastinger og eventuell 4K-strømming.
Du får denne hastigheten frem til et visst antall gigabyte (vanligvis 100), før hastigheten justeres ned til 3 Mbit/sek hos de fleste. Også dette er brukbart for surfing og video i lavere oppløsning.
Det billigste alternativet finner du hos Chilimobil, som tar 349 kroner for sitt "Fri Data Standard"-abonnement. Her får du opptil 20 Mbit/sek hastighet frem til du har brukt opp 100 gigabyte, før hastigheten reduseres til nettopp 3 Mbit/sek.
Ice har også gjort seg bemerket i denne kategorien, først ved å fjerne todelt hastighet på sitt IceMax-abonnement, og istedenfor tilby en hastighet på 100 Mbit/sek til 399 kroner. Deretter har de lagt til et basisabonnement for Netflix i prisen, som nevnt tidligere.
I utgangspunktet koster tillegget for Netflix 89 kroner hos Ice, men de tilbyr også muligheten til å oppgradere til Netflix Standard for 20 kroner i måneden og til Premium for 70 kroner i måneden. Dessuten, hvis du er under 30 år, får du en rabatt på 50 kroner på selve abonnementet.
PlussMobil har derimot økt prisen på sitt "Fri Data"-abonnement med femti kroner (til 429 kroner), og da får du "bare" 15 Mbit/sek og 1000 ringeminutter/SMS/MMS per måned. For full hastighet og ubegrenset tale/SMS/MMS må du betale 499 kroner i måneden.
Innføringen av Netflix hos Ice gjør definitivt valget mellom Ice og vår tidligere vinner Chilimobil betydelig vanskeligere. Mange vil allerede ha Netflix gjennom sin TV-leverandør, og for dem kan det være lite hensiktsmessig å få det inkludert i mobilabonnementet.
Hvis du abonnerer på Netflix separat, vil det å få det inkludert hos Ice være en ren besparelse på 89 kroner i måneden - spesielt hvis du er under 30 år, bør valget være enkelt.
Det er imidlertid verdt å merke seg at Ice ikke tillater ekstra SIM-kort på Max-abonnementet sitt, og de tilbyr heller ingen form for "reload"-mulighet slik at du kan få tilbake full hastighet resten av måneden hvis du har brukt opp dine 100 GB for tidlig.
Chilimobil tilbyr både mulighet for ekstra SIM-kort (riktignok til en moderat pris på 59 kroner i måneden) og hastighetsreload (til en pris på 299 kroner).
Ice-tjenesten "Data Frihet" er også et interessant alternativ. Den koster 99 kroner i måneden i tillegg til abonnementsprisen (minimum 10 GB til 249 kroner i måneden) og gir deg opptil 1000 GB med hastigheter på opptil 10 Mbit/sek.
En "ulempe" er at disse dataene kun gjelder i Ices eget nettverk, Ice+, som har en befolkningsdekning på 94 prosent. Utenfor Ice+ bruker du dataene som er inkludert i abonnementet ditt, men Ice med Data Frihet er likevel et spennende alternativ til tradisjonelle fri data-abonnement.
Data Frihet kan også brukes med abonnement som har flere SIM-kort, men de inkluderte Data Frihet-dataene kan kun brukes på hoved-SIM-kortet.
Denne gangen er valget svært jevnt, og hvis du har behov for Netflix inkludert, ville vi sannsynligvis valgt Ice. Hvis du bruker ekstra SIM-kort eller har en vane med å kjøpe hastighetsreload, er Chilimobil det rimeligste og beste alternativet.
Denne gangen kårer vi IceMax som det beste mobilabonnementet i kategorien superbruker.
Les mer: Mobilabonnement med fri data
Hvorfor bytte mobilabonnement?
For de fleste er svaret åpenbart: det er for å redusere utgiftene.
Mange holder seg til de store aktørene av gammel vane. Det er det enkleste, men pengene renner ut unødvendig. Noen har kanskje også andre tjenester hos Telenor og Telia og synes det er praktisk å ha alt på ett sted.
Imidlertid hvis du sammenligner hva du betaler for mobiltjenesten isolert sett med hva de rimeligste leverandørene som er omtalt på denne siden tar for den samme ytelsen, blir det klart at det er betydelige besparelser å hente i løpet av et år.
Et vanlig abonnement på 1 GB fra Telenor koster for eksempel 249 kroner i måneden. Billigste mobilabonnement med 1 GB på markedet koster derimot fra 99 til 129 kroner for samme tidsperiode. For en familie vil dette bety flere tusen kroner i besparelser hvert år.
Hvordan bytte mobilabonnement?
Det er enkelt hvis du ikke har en telefon med bindingstid. Du kan bare kontakte din nye leverandør og gi beskjed om at du vil flytte. Den nye leverandøren ordner alt for deg, og du beholder ditt gamle telefonnummer.
Men hvis du har en telefon med bindingstid, må du dessverre beholde den til bindingstiden går ut. Du kan velge å kjøpe deg ut av avtalen, men det lønner seg vanligvis ikke.
Les mer: Hvordan bytte mobilabonnement
Beste mobilabonnement for barn
Stadig yngre barn bruker mobiler i dag, og det er en trend som ikke ser ut til å snu. Barn skal tross alt lære seg å navigere i en stadig mer digitalisert verden. En undersøkelse fra 2018 viste at hele 87 % av barn mellom 9 og 11 år hadde en mobiltelefon.
Det er imidlertid ofte ønskelig – og det er gode grunner til det – å legge noen begrensninger på bruken. Derfor tilbyr de fleste mobilabonnementsleverandørene spesifikke tilbud som er utarbeidet for barn, med tilhørende begrensninger og tilpasninger.
Det bør bemerkes at slike innstillinger vanligvis kan gjøres innenfor de vanlige mulighetene du har i abonnementet ditt. Forskjellen er at her har leverandøren allerede gjort det for deg, slik at du slipper å tenke på det.
Vanlige funksjoner inkluderer kostnadskontroll eller en fastsatt grense som ikke kan endres, samt mangelen på mulighet for automatisk påfyll av kontoen. En sperreliste for nummer, også kjent som "mobbeliste", er en annen funksjon som ofte er brukt.
Uansett må det skilles mellom "juridisk eier" og "bruker" når du kjøper mobilabonnement til barn. Du blir den juridiske eieren og er ansvarlig for betalingen, mens barnet oppføres som bruker. Det er kun den juridiske eieren som kan kjøpe mer data eller gjøre større endringer.
Spesielle abonnementer rettet mot barn og unge kan noen ganger være rimeligere enn tilsvarende for voksne, men det lønner seg alltid å sjekke ut andre leverandører. Det kan likevel være mer kostnadseffektivt å velge et vanlig abonnement og legge til egne innstillinger for kostnadskontroll der.