Det kan være mange grunner til at et mobilabonnement er sperret, og vi skal fortelle våre lesere mer om ulike grunner til at mobilabonnementet kan være sperret - og hvordan man kan løse dette.
I mange tilfeller er det uhyre enkelt, mens det i andre situasjoner kan kreve litt mer arbeid eller at man oppfyller visse kriterier.
Avhengig av grunnen til at ditt mobilabonnement er sperret - vil også fremgangsmåten for å gjenåpne abonnementet variere. Det kan imidlertid være litt ulik fremgangsmåte hos ulike mobiloperatører.
Se flere: Det lønner seg ofte å bytte mobilabonnement jevnlig. Finn de billigste mobilabonnementene her.
Hva betyr det at mobilabonnementet er sperret?
Det at mobilabonnementet er sperret betyr at man ikke kan bruke mobilabonnementet lenger. Dette kan skje av ulike årsaker som for eksempel at man har unngått å betale regningene eller at abonnementet ikke har blitt brukt på lang tid.
Da kan man rett og slett ikke ring, sende meldinger eller bruke mobildata - det er heller ikke mulig å motta samtaler eller meldinger når mobilabonnementet er sperret.
Mange mobilabonnement som er sperret kan gjenåpnes igjen hvis visse kriterier er tilfredsstilt - som for eksempel at regningene er betalt, mens det i enkelte tilfeller ikke vil være mulig å gjenåpne mobilabonnementet.
Videre i artikkelen skal vi ta et dypdykk inn i dette, slik at våre lesere får en bedre forståelse når det kommer til sperring av mobilabonnement.
Når blir mobilabonnementet sperret?
Som regel blir mobilabonnementet sperret når man ikke har betalt regningene sine eller at man selv har sperret abonnementet ved stjålet telefon osv. men det finnes også andre årsaker til at et mobilabonnement blir sperret.
Her er noen av de vanligste årsakene til at et mobilabonnement blir sperret:
- Ubetalte regninger: Hvis man ikke betaler regningen over tid, kan mobilabonnementet bli sperret midlertidig eller permanent. Som regel kan man gjenåpne dette ved å betale regningene sine.
- Overforbruk utover kredittgrense: Alle privatkunder har en kredittgrense. Hvis summen av fakturerte og utfakturerte beløp overstiger denne grensen, kan mobilabonnementet bli sperret - selv om man har betalt regningen.
- Stjålet telefon: Hvis telefonen blir stjålet,- er det normalt å sperre mobiltelefonen selv eller at mobiloperatøren gjør det for deg (ved mistenkelig bruk).
- Svindel: Det samme gjelder i tilfeller hvor svindel er mistenkt (som for eksempel dyre utenlandssamtaler over tid), kan operatøren sperre mobilabonnementet. Det samme bør man gjøre selv - hvis man mistenker svindel.
- Brudd på vilkår: Brudd på vilkår og retningslinjer kan føre til at mobilabonnementet blir sperret.
- Roaming: Roaming i utlandet kan føre til at mobilabonnementet blir sperret da dette kan bryte enkelte vilkår som for eksempel ''Fair Use'' retningslinjer for bruk i EU/EØS osv.
- Ulovligheter: Hvis mobilabonnementet ditt blir mistenkt for å utføre ulovlige handlinger, kan mobiloperatøren sperre mobilabonnementet ditt.
NB! Det finnes naturligvis flere årsaker, men dette er de vanligste. Hvis ditt mobilabonnement har blitt sperret uten at du forstår hvorfor - bør du kontakte din mobiloperatør snarest.

Det kan være kjedelig å få sperret mobilabonnementet, men det kan som regel gjenåpnes. (Kilde, Pexels.com)
Hvordan åpne sperret abonnement?
Det finnes ulike fremgangsmåter for å åpne et sperret mobilabonnement, avhengig av hvorfor abonnementet ble sperret og hvilken mobiloperatør du har. Fremgangsmåtene vil naturligvis være veldig like fra operatør til operatør, men det finnes forskjeller.
Vi skal gi veldig generelle fremgangsmåter som vil være gjeldende hos de fleste mobiloperatørene. Hvis metoden ikke fungerer i ditt tilfelle, bør du selv kontakte kundeserviceavdelingen til din respektive mobiloperatør.
Slik åpner du sperret abonnement hos Telia og Telenor:
- Telia (Kilde, Telia.no)
- Telenor (Kilde, Telenor.no)
Sperring etter eget ønske
Hvis du selv har sperret mobilabonnementet av ulike årsaker, kan du selv gjenåpne dette via nettsiden eller applikasjonen til din mobiloperatør ved å logge inn på «Min side/Mine Sider» via nettsiden eller logge inn på applikasjonen.
Det kan hende at du må logge inn via nettsiden eller kontakte kundeservice direkte per telefon hos enkelte mobiloperatører, men de fleste tilbyr denne funksjonen.
Naviger deg til mobilabonnementet det gjelder og velg «Åpne mobilabonnement». Eksakt fremgangsmåte kan variere en del fra operatør til operatør.
Les også: Hva er nettslett? - Slett uønsket informasjon om deg selv på nettet.
Ubetalte regninger
Hvis du har ubetalte regninger, må du betale disse før mobilabonnementet gjenåpnes. Det kan være rom for forhandling med mobiloperatøren hvis intensjonen om å betale regningen foreligger - og de har tiltro til deg.
Du kan betale regningen direkte via «Mine Sider» hos enkelte operatører - og da vil abonnementet åpnes innen noen minutter - husk å skru av og på telefonen hvis det ikke fungerer.
Hvis du allerede har betalt
Dersom du allerede har betalt, kan det ta 3-4 virkedager før det registreres hos mobiloperatøren, men enkelte operatører lar deg imidlertid gjenåpne abonnementet midlertidig - det fordrer at betalingen registreres innen en viss tid.
Hvis mobiloperatøren ikke ser at betalingen kommer inn, vil mobilabonnementet ditt sperres på nytt innen kort tid.
Obs: Midlertidig gjenåpning kan svært ofte kun benyttes et par ganger i året.
Inkasso - hvis regningen har gått til inkasso
Hvis regningen din har gått til inkasso - må du selv kontakte inkassoselskapet og betale regningen din hos de før du kan åpne mobilabonnementet på nytt.
Hvis abonnementet er blitt kansellert på grunn av en inkassosak - kan det hende at du må betale et nytt etableringsgebyr for å gjenopprette mobilabonnementet.
Før mobilabonnementet kan åpnes, må mobiloperatøren få beskjed om at all utestående gjeld er blitt betalt.
Tips: Er du uenig i inkassokravet? (Kilde, Forbrukerrådet.no)
Stjålet telefon og svindel
Ved mistenkt svindel eller stjålet mobiltelefon er det også vanlig at enten brukeren eller mobiloperatøren sperrer mobilabonnementet for å unngå økonomiske tap.
Veldig ofte gjøres dette av brukeren selv, og da kan man gjenåpne abonnementet selv via «Mine Sider» eller applikasjonen til mobiloperatøren.
Hvis mobilabonnementet er sperret på grunn av stjålet telefon, må man ofte fremvise gyldig legitimasjon i en fysisk butikk eller verifisere identiteten med Bank-ID.
Når en mobiltelefon blir stjålet og politianmeldt vil IMEI-nummeret til mobiltelefonen bli sperret i EIR registeret, og dermed kreves det legitimasjon for å åpne den igjen.
Hva skjer hvis man ikke betaler mobilabonnement?
Hvis man ikke betaler mobilabonnementet kan det sperres eller kanselleres avhengig av hvor mye man skylder, og hvor lenge det er siden man har betalt. Det foregår som regel i flere steg - hvor det endelige steget er inkasso og kansellering.
Hvis man bare er noen dager eller uker forsinket, vil man som regel fremdeles kunne bruke mobilabonnementet, men når regningen går til inkasso eller purring - er faren stor for at mobilabonnementet sperres eller kanselleres helt.
Dette skjer hvis du ikke betaler for mobilabonnementet:
- Faktura forfaller: Hvis regningen går til forfall får man ofte et varsel i post, på e-post, SMS eller via applikasjonen.
- Purring og purregebyr: Når regningen har gått til forfall vil man få et purregebyr (ofte 35-70 kr) og et varsel i form av en purring - hvor man oppfordres til å betale.
- Varsel om sperring: Man får et varsel om sperring.
- Sperring av abonnement: Abonnementet blir sperret hvis det ikke betales for seg. (Ofte etter at fakturadatoen på purringen utgår).
- Saken sendes til inkasso: Ved unnlatt betaling av purringen, vil saken sendes til et inkassobyrå.
- Kansellering: Mobilabonnementet kanselleres og man må ofte betale et gebyr for å gjenåpne mobilabonnementet hvis man ønsker det.
- Betalingsanmerkning: Ved forlenget mislighold av gjeld vil man få en betalingsanmerkning, noe som kan gjøre det vanskelig å inngå nye avtaler om mobilabonnement eller andre tjenester.
- Registrering i gjeldsregisteret: Ved store eller langvarige mislighold kan man synliggjøres i offentlige gjeldsregistre.
Les også: Mobilabonnement med Ice-dekning.
Telenor og Telia kundervice
Usikker på hvordan du går frem med sperret mobilabonnement eller telefon fra Telenor og Telia? Vi har valgt å ta med et segment om hvordan du kan komme i kontakt med kundeservice fra Telenor og Telia.
Disse er de to klart største mobiloperatørene i Norge, og har til sammen rundt 60-70% av Norske mobilabonnement registrert hos seg.
Hvis du ikke har klart å gjenåpne ditt mobilabonnement ved å følge denne guiden, bør du kontakte kundeserviceavdelingen til Telenor og Telia - eller mobiloperatøren det gjelder for å forhøre deg angående situasjonen.
Slik kontakter du Telenor Kundeservice:
- Gå til Telenor.no -> Snakk med Chat-boblen nede i høye hjørnet.
- Ring +47 91509000
- Fyll ut e-post-skjemaet på kontakt oss siden.
Slik kontakter du Telia kundeservice:
- Gå til Telia.no -> Snakk med chat-roboten nede i høyre hjørnet.
- Ring +47 924 05 050
- Fyll ut kontaktskjemaet nederst på kontakt oss siden.
Tips: Har du en annen mobiloperatør enn Telenor og Telia? De fleste kan kontaktes på samme måte som hos Telenor - besøk nettsiden eller ring de.
Les også: Mangler du personnummer? Mobilabonnement med d-nummer.
Oppsummering
Det finnes mange grunner til at et mobilabonnement blir sperret, men de vanligste er at man enten sperrer det selv eller unnlater å betale regningene sine. Som regel kan man gjenåpne mobilabonnementet.
Dette kan som regel gjøres direkte via nettsiden eller applikasjonen til mobiloperatøren eller ved å ta kontakt med kundeserviceavdelingen.
Hvis man har betalt regningen på etterskudd, kan det ofte ta noen virkedager før mobilabonnementet åpnes - eller så må man manuelt gjenåpne mobilabonnementet på nettsiden.
Tips: Det kan også være lurt å skru av og på telefonen i noen tilfeller hvor mobilabonnementet ikke fungerer, selv om det er åpnet.