Hvordan si opp mobilabonnement?

Ingen

Hvordan si opp mobilabonnement?

Når du velger å si opp et mobilabonnement fra en operatør før du bytter til en annen, bør du være oppmerksom på at oppsigelsesprosessen vanligvis ikke skjer umiddelbart.

Dette tar vanligvis litt tid før alt er ordnet og på plass. Derfor er det viktig å forstå oppsigelsestiden på mobilabonnementet ditt, slik at du kan planlegge overgangen til en ny leverandør mer effektivt.

Her skal vi veilede deg gjennom de viktigste tingene du trenger å vite om oppsigelsestid på mobilabonnement, slik at du er godt forberedt når du si opp nåværende abonnement før du bytter til et nytt abonnement.

Nytt Abonnement? Sammenlign alle mobilabonnement her

Hva er oppsigelsestid?

I de fleste tilfeller, når du kjøper en mobiltelefon med abonnement hos en operatør, vil operatøren ha en oppsigelsestid. Denne oppsigelsestiden angir hvor lang tid det tar fra du sier opp abonnementet ditt til du er frigjort fra avtalen.

Oppsigelsestiden er et vanlig konsept hos de fleste mobiloperatører. Noen tilbyr kort eller ingen oppsigelsestid på mobilabonnement, noe som gir deg muligheten til å si opp abonnementet raskt.

Når abonnementet ditt er sagt opp, har du friheten til å inngå en ny avtale med andre leverandører. Hvis du har et abonnement med to måneders oppsigelsestid, innebærer dette at du må fortsette å betale for abonnementet i to måneder etter at kontrakten er sagt opp.

Oppsigelsestiden er nært knyttet til abonnementets bindingstid. Bindingstiden indikerer hvor lenge du er bundet til å betale for et abonnement fra og med avtaleinngåelsen.

Hvorfor oppsigelsestid?

Oppsigelsestid gir mobiloperatøren en ekstra sikkerhet, ettersom kunden må fortsette å betale for abonnementet i en angitt periode. Jo lengre oppsigelse et mobilabonnement har, desto lenger må du betale for det.

En kort oppsigelsestid vil med andre ord være mest gunstig for deg som forbruker, mens en lang oppsigelsestid er fordelaktig for operatøren.

For å få kunder til å inngå avtaler med lang oppsigelsestid, tilbys det ofte gode rabatter på mobiltelefoner som kjøpes sammen med abonnementet. Det er for eksempel ikke uvanlig at mobiltelefonen koster bare noen få kroner når den selges med et dyrt abonnement.

Hvor lang oppsigelse har jeg på mitt mobilabonnement?

I dagens marked har alle mobilselskaper en oppsigelsestid for mobilabonnementene sine. Vanligvis er oppsigelsestiden satt til én måned, men den kan variere både kortere og lengre avhengig av operatøren og avtalen du har.

De fleste mobiloperatører krever at du betaler månedsprisen for abonnementet ditt for gjeldende måned, selv etter at du har sendt oppsigelsen til operatøren din.

Hvis du planlegger å bytte mobiloperatør, må du ta kontakt med det nye selskapet. De vil da ta seg av den praktiske delen med å si opp ditt gamle abonnement. Dette er vanligvis en enkel prosess, men det forutsetter at ditt eksisterende mobilabonnement ikke har noen bindingstid.

Viktig å vite før du skal si opp ditt abonnement hos en operatør

Når du vurderer å si opp ditt mobilabonnement, er det viktig å være oppmerksom på at i noen tilfeller kan du bli dobbeltfakturert i overgangsperioden. Dette betyr at du må betale for både det nye og det gamle mobilabonnementet i samme tidsrom. Dette skjer vanligvis hvis du inngår en avtale om et nytt abonnement hos en annen operatør samtidig som du sier opp den gamle avtalen din.

Dette skyldes at mobilkunder som avslutter en avtale med en mobiloperatør, må betale fullt månedsbeløp for den inneværende måneden. Hvis du tegner et nytt abonnement hos en annen operatør på samme tidspunkt, vil du dermed måtte betale fullt beløp for dette også i den samme måneden.

Prosessen med å bytte mobilabonnement fra en operatør til en annen kalles portering, og denne tar vanligvis mellom 7 og 10 dager.

For å unngå dobbeltfakturering er det derfor lurt å velge portering fra din mobiloperatør på den siste dagen i måneden, det vil si den 30. eller 31. Hvis du ikke har muligheten til å velge porteringdato på nettsiden til mobiloperatøren din, må du kontakte kundeservice for å få hjelp.

Videre er det viktig å være oppmerksom på bindingstid og oppsigelsestid på mobilabonnementet når du bestiller et nytt abonnement hos en annen leverandør. Dette vil gi deg innsikt i hvilke regler som gjelder hvis du senere ønsker å bytte mobiloperatør.

Kunde hos Telenor eller Telia? les her

Telenor tilbyr flere abonnement uten bindingstid. Imidlertid, når det kommer til oppsigelsestid på mobilabonnement, forplikter du deg til å betale for inneværende måned. Det betyr i praksis at hvis du sier opp abonnementet ditt hos Telenor midt i januar, må du likevel betale den fulle abonnementsprisen for hele måneden.

Samme praksis gjelder også hos mobiloperatøren Telia. Her må du også betale for inneværende måned, selv om du sier opp abonnementet helt i begynnelsen av måneden.

Husk at det ikke er noen oppsigelsestid hvis du bare vil endre ditt mobilabonnement hos den samme operatøren. En oppgradering eller nedgradering av abonnementet ditt vil skje umiddelbart. Det er kun når du bytter fra en operatør til en annen at oppsigelsestiden gjelder.

Ofte stilte spørsmål