Selv om man ikke har et norsk personnummer, ønsker man kanskje å inngå en avtale om et mobilabonnement for å ringe, sende meldinger eller bruke mobildata, men hvilke alternativer finnes det?
Det kom i 2025 nye regler om at man må fremvise en form for legitimasjon når man skal inngå en avtale om et mobilabonnement.
Det betyr ikke at man behøver et norsk personnummer eller et d-nummer, men at man må identifisere seg på med gyldig legitimasjon.
Les mer: Finn det billigste mobilabonnementet til ditt forbruk.
Hva er personnummer?
Personnummeret er et nummer som skal identifisere unike individer på en enkel og oversiktlig måte. Det brukes veldig ofte til å identifisere seg når man bruker enkelte statlige og private tjenester.
Et personnummer er et unikt nummer i en nummer-rekke som skal identifisere unike individer. Når vi blir født i Norge som norsk statsborger - blir vi umiddelbart tildelt et norsk personnummer.
Alle land opererer med en viss form for personnummer til identifisering av sine borgere. Oppholder man seg i et land over tid, får man ofte tildelt en form for identifisering som for eksempel d-nummer i Norge.
Hva bruker personnummer til?
Personnummer brukes til en rekke statlige og private tjenester hvor man må identifisere sin identitet. Dette er ofte av sikkerhetsårsaker, men også for at andre ikke skal kunne bruke din identitet til noe ulovlig.
Dette brukes personnummer vanligvis til:
- BankID og banktjenester: Din bankID er knyttet til ditt personnummer for å kunne identifisere at du er den du utgir deg for. Enkelte banktjenester vil også kreve gyldig identifikasjon.
- Statlige tjenester: Statlige tjenester som Altinn og Skatteetaten krever også at man identifiserer seg med bankID eller gyldig identifikasjon som inneholder personnummer, eksempelvis pass osv.
- Flyreiser og reiser: Reiser til utlandet krever at man har et gyldig pass eller annen identifikasjon som nasjonalt ID-kort.
- Identifikasjon: I alle instanser hvor man må identifisere seg selv gjøres dette gjennom personnummeret. Derfor inneholder alltid gyldig legitimasjon ditt personnummer.
Kan man kjøpe mobilabonnement uten personnummer?
Man må identifisere seg på en eller annen måte for å inngå avtale om et mobilabonnement, enten dette er kontantkort eller et vanlig mobilabonnement. (Kilde, Nkom.no)
Det behøver som sådan ikke være et vanlig personnummer, men kan for eksempel være d-nummer eller andre gyldige identifikasjonsbevis. Disse inneholder alltid en form for personnummer eller identifikasjon.
Før trengte man bare et gyldig personnummer eller d-nummer for å kunne opprette mobilabonnement i Norge, men kravene har blitt strengere.
Tidligere kunne man bruke andres personnummer for å kjøpe kontantkort eller forhåndsbetalte abonnement, men nå må man identifisere seg gjennom BankID, førerkort eller pass.
Dette skal forebygge svindel og misbruk av andres identitet, men gjør det litt vanskeligere å skaffe seg et mobilabonnement uten et eget personnummer eller d-nummer, da man ikke kan bruke andres på en ulovlig måte.
Kort oppsummert må man kunne identifisere sin identitet ved hjelp av en eller annen form for personnummer eller d-nummer for å kunne opprette et mobilabonnement i dag.

Mobilabonnement krever i dag en form for identifikasjon gjennom personnummer eller d-nummer. (Kilde, Pexels.com)
Kan man kjøpe SIM-kort uten personnummer?
Ja, men du må identifisere på en gyldig måte. Dette kan for eksempel være gjennom et d-nummer du har fått tildelt for midlertidige opphold.
Kjøp av SIM-kort er det samme som å inngå en avtale om mobilabonnement, og dermed vil de samme reglene gjelde for kjøp av mobilabonnement og SIM-kort.
Man må kunne verifisere sin identitet gjennom BankID eller førerkort, pass, nasjonale ID-kort eller d-nummeret sitt for å kjøpe SIM-kort.
Hvor kan jeg kjøpe MyCall kontantkort?
MyCall kontantkort er et populært valg blant de som ikke har et personnummer, da de legger til rette for at mennesker med et d-nummer kan skaffe seg et mobilabonnement i form av kontantkort.
Du kan kjøpe MyCall kontantkort her:
- Mycall.no
- Narvesen
- Kiwi
- Joker
- Spar/Eurospar
- Meny
- Mix
- YX
- MyCall Shop på strømmen eller i Oslo
Hva gjør man uten gyldig ID eller personnummer?
Hvis man verken har d-nummer, personnummer eller noen form for gyldig identifikasjon må man forsøke å skaffe seg dette slik at man kan opprette et mobilabonnement i Norge.
Man kan eventuelt låne en mobiltelefon av andre i denne perioden hvis man har noen venner eller familie som vil inngå et abonnement på dine vegne, men for å opprette en egen avtale om mobilabonnement må man fremlegge et gyldig identifikasjonsbevis på sin identitet.
Tips: Finn det beste mobilabonnementet i Norge!
Oppsummering
Personnummer er en form for å kunne identifisere sin identitet, og brukes i dag til mange ting som for eksempel gyldig legitimasjon for å registrere et mobilabonnement.
Man behøver ikke et norsk personnummer for å kunne opprette et mobilabonnement i Norge. Det er mulig å bruke et d-nummer eller nasjonale ID-kort og pass fra andre land, men disse inneholder en form for personnummer.
Hvis man ikke har en måte å identifisere seg på i form av personnummer eller d-nummer, kan man ikke opprette et mobilabonnement eller kjøpe SIM-kort på en lovlig måte i Norge.
Kravene ble også skjerpet i 2025 - hvor man må fremvise identifikasjon på at man er den man utgir seg for. Man kan altså ikke opprette et mobilabonnement med andres personnummer lenger.