Bindingstid mobilabonnement: Alt du må vite

Fyll ut skjemaet for å få et personlig tilbud

Bindingstid mobilabonnement: Alt du må vite

Mange mobiloperatører lokker til seg kunder ved å tilby avslag i pris på mobiltelefoner, elektronikk eller selve abonnementet - i bytte mot at man velger å binde seg til mobiloperatøren og et abonnement i en viss tid.

Som regel er denne bindingstiden på 12 måneder, som er det maksimale som er tillatt for private forbrukere, men bedriftsabonnement - kan ha lengre bindingstid, ofte opp til 2 år, eller mer.

Det kan være økonomisk gunstig å binde seg til en mobiloperatør eller et mobilabonnement, men ikke alle vil være tjent med en slik avtale. Les mer om bindingstid på mobilabonnement for å få en komplett oversikt.

Tips: Det anbefales å bytte mobilabonnement regelmessig, eller i det minste å sjekke markedet. Ofte kan man få mer valuta for pengene ved å bytte.

Hva er bindingstid på mobilabonnement?

Bindingstid innebærer at man binder seg til mobiloperatøren eller spesifikke mobilabonnement. Man kan ikke bytte mobiloperatør, eller justere ned abonnementet i denne perioden, uten å betale et bruddgebyr.

Dette bruddgebyret er såpass høyt, at det sjeldent vil lønne seg å bytte mobiloperatør, da man ofte betaler mer enn det man vil tjene - ved å bytte.

Bindingstid var mer populært før, men på grunn av økt konkurranse, ser vi mindre av dette i dag. Nå brukes bindingstid stort sett kun, når det er snakk om avslag i pris på tjenester i form av kampanjer og rabatter.

Les mer: Regler om bindingstid og mobilabonnement. (Kilde, Forbrukerradet.no)

Er det bindingstid på mobilabonnement?

Det er generelt ikke bindingstid på mobilabonnement, men det finnes mobiloperatører som tilbyr mobilabonnement mot rabatt i pris. Det er derimot ikke standard med bindingstid, og alle store mobiloperatører tilbyr abonnement uten bindingstid.

På grunn av økt konkurranse, blir bindingstid brukt mye mindre enn tidligere. Det har også med regelverket å gjøre, og det har blitt vanskeligere for mobiloperatører å ''lure'' kunder med dårlige avtaler.

I dag kan man trygt bestille mobilabonnement uten bindingstid som privatperson, men det kan være lurt å verifisere at man bestiller et mobilabonnement uten bindingstid - spesielt for bedriftskunder.

Hvordan fungerer bindingstid?

Funksjonen til bindingstid fra mobiloperatørenes side er i dag for å tiltrekke seg nye kunder i stor grad - ved å gi gode kampanjer eller avslag i pris. Forbrukere velger ofte bindingstid for å spare penger.

Man låser seg altså til operatøren og et mobilabonnement til en viss verdi - for eksempel kr 299,- per måned. De fleste krever at du velger et av de dyreste abonnementene - for å få mest i avslag eller rabatt på mobiltelefon osv.

Mange operatører tilbyr bindingstid på alle mobilabonnementene mot et avslag i pris, mens andre gir rabatter på produkter, men krever at du binder deg til et dyrere abonnement.

Bindingstiden er stort sett alltid det som maksimalt er lov, nemlig 12 måneder, men det kan finnes unntak. Det er også lovpålagt at besparelsen skal stå i stil med bindingstidens varighet. (Kilde, Lovdata.no)

Tidligere var det vanlig å bli ''lurt'' av bindingstid, for å sitte igjen med en høyere regning og en særdeles dårlig avtale. Det er i dag lovregulert, og bidrar til at man som privatperson, ikke kan bli lurt til å inngå en svært ugunstig avtale.

Bedriftskunder derimot, er ikke dekket av dette regelverket, og må dermed være mer på vakt - slik at de ikke inngår en bindende avtale med dårlige vilkår og lang bindingstid.

For å bryte bindingstiden, må man betale et vederlag, også kalt bruddgebyr - dette kan være ekstremt dyrt, og det vil sjeldent lønne seg å bryte avtalen for privatpersoner. Det kan i enkelte tilfeller være verdt det for bedrifter.

Bindingstid mobilabonnement. Bilde av en lås på et gjerde.

Bindingstid låser deg til en mobiloperatør eller mobilabonnement, men kan låses opp når avtalen utløper eller ved å betale et bruddgebyr. (Foto- Pixabay.com)

Bindingstid mobilabonnement privat

Bindingstid på mobilabonnement for privatpersoner har en maksimal varighet på 12 måneder i henhold til gjeldende lovverk. Dette sikrer forbrukere fra å inngå dårlige avtaler, og bidrar til økt konkurranse i markedet.

Man kan avbryte en avtale med bindingstid, mot et bruddgebyr som fastsettes ut i fra størrelsesordenen på avtalen. Jo dyrere mobilabonnementet er, dess mer vil det koste å bryte avtalen.

Det lønner seg svært sjeldent å betale bruddgebyret, såfremt man ikke kan bruke tjenesten i det hele tatt. De fleste lar deg også justere opp inkludert data per måned, men ikke ned.

Hvis man for eksempel inngår en avtale med bindingstid på et mobilabonnement til kr 299,- per måned, kan man ikke justere det ned til et abonnement for kr 199,- per måned. Man kan imidlertid justere det opp, til for eksempel kr 499,-.

Det er mulig å justere det ned til kr 299,- igjen - i henhold til det som opprinnelig var avtalt. Man kan på den andre siden, ikke bytte mobiloperatøren i perioden, såfremt man ikke betaler bruddgebyret.

Bindingstid mobilabonnement bedrift

Bindingstid for mobilabonnement myntet på bedrifter, har mindre sikkerhet for kjøperen, enn mobilabonnement for private. Her er det markedet som styrer, og det er ingen lovverk som beskytter mot dårlige avtaler.

Det er imidlertid ikke lov å svindle, men avtalene kan ha mye lengre varighet, og svært høye priser med rare stipulasjoner. Hvis du inngår en bedriftsavtale, bør du lese gjennom avtalen nøye, spesielt hvis det innebærer bindingstid.

Vi hører stadig om mindre bedrifter som inngår ugunstige avtaler med bindingstid innenfor mobiltelefoni, og det er noe man bør være oppmerksom på.

Det er ingen regler angående varighet på bindingstiden, men svært mange opererer med 2-års bindingstid, noe som kan være lenge - hvis man har inngått en dårlig avtale.

Ut over dette, er det lite som skiller bindingstid på mobilabonnement mellom bedrifter og privatpersoner. Bruddgebyret blir naturligvis også større, hvis man har inngått en avtale med 2-årig varighet i stedet for 1-årig.

Hvis man i tillegg abonnerer på flere mobilabonnement, bedriftsnett eller sentralbordløsninger - kan det bli usedvanlig dyrt å inngå en dårlig avtale. Les derfor gjennom avtalen godt - før du inngår en avtale om bindingstid.

Les mer: Bedriftsabonnement uten bindingstid.

Kan man bytte mobilabonnement midt i måneden?

Man kan si opp mobilabonnementet i inneværende måned, men som regel vil man måtte betale for hele neste måned i tillegg. Hvis du har mer enn denne perioden igjen på bindingstiden, kan du ikke bytte mobilabonnement/mobiloperatør.

Hvis du kun ønsker å skru opp inkludert data, kan du gjøre dette midt i måneden. Man kan ikke justere ned inkludert data med umiddelbar effekt i inneværende måned. Det vil ikke gi utslag før neste måned.

Hvis man har er bundet til et mobilabonnement til en viss verdi, kan man ikke justere ned mobilabonnementet under den kostnaden som opprinnelig var avtalt - uavhengig av når i måneden man ønsker å gjøre dette.

Har Telia, Telenor, Ice og OneCall bindingstid?

Alle disse selger mobilabonnement uten bindingstid, men enkelte vil også kunne ha kampanjer i perioder, som innebærer bindingstid. Da får man alltid avslag i pris eller rabatt på øvrige produkter de selger, som for eksempel mobiltelefoner.

Siden avslaget i pris, skal stå i stil med varigheten på bindingstiden, vil mange av disse tilbudene være svært gunstige for forbrukerne, men det vil ikke alltid lønne seg å benytte seg av disse tilbudene.

Her er noen eksempler på hva du kan i rabatt eller avslag i pris hos Telia, Telenor, Ice og OneCall ved å binde deg:

  • Ice: Avslag i pris eller rabatt ved kjøp av mobiltelefon eller elektronikk som for eksempel airpods.
  • Telenor: Tilbyr i korte perioder kampanjer som gir deg avslag i pris på mobilabonnement, men ikke så ofte.
  • Telia: Avslag i pris på mobilabonnement eller rabatt på kjøp av ny mobiltelefon som for eksempel iPhone.
  • OneCall: Har ikke bindingstid i noen av sine avtaler, selv om det kan forekomme periodemessig - er det ikke vanlig.

Obs: Selv om mobiloperatørene vanligvis tilbyr bindingstid eller ikke, kan det forekomme tilfeller hvor de har kampanjer eller fjerner kampanjer.

Vi ser imidlertid at svært mange velger å gå helt vekk fra bindingstid, men enkelte mobiloperatører, velger fremdeles å bruke bindingstid ved å gi rabatter.

Oppsummering

Bindingstid er mye mindre populært enn det var før i tiden, da mobiloperatørene kunne slippe unna med svært lite gunstige avtaler. I dag er bindingstid strengt regulert for privatbrukere, men ikke bedrifter.

Stort sett alle mobiloperatører tilbyr mobilabonnement uten bindingstid, men enkelte gir deg muligheten til å binde deg, mot et avslag i pris som står i stil med lengden på bindingstiden.

Det er maks lov å binde seg i 12 måneder for privatpersoner, mens bedrifter ikke faller innunder denne regelen. Her er det vanlig å se 24 måneder - eller mer. Bedriftskunder er heller ikke sikret via lovverket, og kan inngå svært ugunstige avtaler.

Det er generelt trygt å binde seg som privatkunde hos de største mobiloperatørene, men bedriftskunder bør være mer påpasselig - enten det er gjennom enkeltpersonforetaket eller en større bedrift.

Ofte stilte spørsmål