Mange forbrukere opplever uønsket kontakt fra bedrifter i deres daglige liv. Det finnes strenge og tydelige regler for når og hvordan en bedrift kan kontakte en forbruker, enten det er via telefon, e-post eller post.
Verdt å vite
Telefonsalg
Telefonsalg er i utgangspunktet lovlig. Bedrifter og frivillige organisasjoner kan imidlertid ikke kontakte forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg i Brønnøysundregistrene, med mindre det finnes et eksisterende kunde- eller giverforhold, eller forbrukeren har bedt om å bli oppringt.
Fra 1. januar 2018 ble det innført nye og strengere regler for telefonsalg.
Adressert reklame
Forbrukere kan reservere seg mot adressert reklame i Brønnøysundregistrene. Bedrifter kan kun sende reklame til forbrukere som har reservert seg, dersom det finnes et eksisterende kundeforhold eller forbrukeren har uttrykkelig bedt om å motta reklame.
Uadressert reklame og gratis aviser
Forbrukere som ønsker å unngå uadressert reklame i posten eller gratisaviser kan merke postkassen sin. Merk også døren dersom du ikke ønsker å motta dette på dørmatten.
Reklameinnstikk i aviser, generell informasjon og informasjon fra politiske partier regnes ikke som uadressert reklame, og du kan ikke gjøre en reservasjon mot dette.
Reklame på SMS og mail
Det er forbudt å sende SMS eller e-post til forbrukere uten forhåndssamtykke. Bedrifter og næringsdrivende kan imidlertid sende SMS og e-post til eksisterende kunder.
Les mer: Få tilbud på mobilabonnement
Blir bedriften din nedringt?
De fleste gründere som har registrert sin egen virksomhet, og som har delt telefonnummeret sitt, er kjent med den plutselige bølgen av telefonsalg som følger kort tid etter registreringen.
Dette skjer vanligvis i en periode hvor man er åpen for nye produkter og tjenester, noe selgerne er klar over. Spesielt hvis de presenterer det som nødvendig for bedriften. Det er derfor enkelt å bli overbevist eller kjøpe noe man egentlig ikke har behov for.
Generelt anbefales det derfor at man unngår å oppgi telefonnummeret ved opprettelse av bedriften, og heller legger det til ved senere behov.
Hvordan redusere antall telefonselgere som ringer bedriften?
Mens privatpersoner har muligheten til å reservere seg mot telefonsalg, gjelder ikke denne muligheten for bedrifter.
Det mange ikke er klar over, er at det er frivillig å oppgi opplysninger som telefonnummer og e-postadresse ved registrering av firmaet i enhetsregisteret.
Videre er det ikke allment kjent at disse opplysningene er tilgjengelige for offentligheten. Private aktører, for eksempel bedriftskataloger, har full tilgang til enhetsregisteret mot betaling til Brønnøysundregistrene.
Det første skrittet man kan ta er å fjerne bedriftens kontaktopplysninger fra enhetsregisteret. Slik gjør du:
- Åpne Samordnet registermelding.
- Logg inn med BankID.
- Velg "Endre eller legge til nye opplysninger".
- Angi organisasjonsnummeret og klikk "hent" (du kan også søke etter firmanavnet på brreg.no for å finne organisasjonsnummeret).
- Opplysninger om enheten vises (uten inkludering av telefonnummer og e-post). Klikk "neste".
- Under "hva vil du endre?", marker "kontaktopplysninger" under "om foretaket" og klikk "neste".
- Klikk "hent" for å se registrerte opplysninger.
- Alle tilgjengelige opplysninger vises. Det er ikke påkrevd å registrere verken mobilnummer eller e-postadresse, så feltene kan stå tomme. Samtidig marker boksene under "Fjern kontaktopplysninger", for eksempel for å fjerne mobilnummer. Marker kun de boksene som var tidligere registrert, ellers vil du få en feilmelding under signering.
- Klikk "neste".
- Legg til e-post eller mobilnummer.
- Kontroller hvem som skal signere og marker boksen. Klikk "neste".
- Sjekk melding og vedlegg.
- Klikk "Send signering i Altinn".
- Gå til Altinn for å signere. Klikk "signer og send inn".