Chess

I 2005 kjøpte Telia Chess, men det ble lagt ned i 2018 fordi Telia ønsket å fokusere mer på sitt eget merkenavn.

Chess

Logo

Mobilabonnement har ingen samarbeid med Chess

Sist oppdatert lørdag 25. november 2023 kl. 12:05

I 2005 kjøpte Telia Chess, men det ble lagt ned i 2018 fordi Telia ønsket å fokusere mer på sitt eget merkenavn.

Om Chess

Chess Communications eies av Telia. Selskapet var den første utfordreren til mobilduopolet i Norge. Gjennom aktiv markedsføring og stadige pressestunt klarte selskapet å kapre et stort antall mobilkunder på svært kort tid. Norsk Kundebarometer har utropt Chess til «Norges mest fornøyde mobilkunder» tre år på rad.

Chess retter det meste av sin markedsføring i Norge mot ungdom og ønsker å fremstå som «hippere og kulere» enn de øvrige merkevarene i Telia-konsernet.

Enkel abonnementsstruktur


Chess har en svært enkel abonnementsstruktur, der det ikke ligger mange skjulte kostnader eller overraskelser. Du betaler helt enkelt for det du får.

Abonnementene hos Chess er bygget opp rundt databruken. Det er fem forskjellige abonnement, fra 1 til 15 GB data i måneden. Prisene varierer fra 229,- til 499,-. En time surfing på sosiale medier daglig betyr et dataforbruk på 2,6 GB i måneden. Dermed blir de minste abonnementene for små for de fleste. For tenåringen i huset må man nok minst regne med det nest største abonnementet.

Dersom datakvoten overskrides vil hastigheten strupes ned til 64 Kb/s for resten av måneden. Kunden kan kjøpe mer data med full hastighet. Prisen for 1GB ekstra er 99,-, 5GB til 199,- eller 10GB til 299,-. Ekstra datakvote kan bestilles på sms.

Som hos de fleste andre er tale/SMS og MMS inkludert i månedsprisen. Riktignok er det begrenset oppad til 20000 taleminutter, SMS eller MMS. Men i praksis skal det mye til for å overgå det nivået. Inkluderte ringeminutter og tekstmeldinger gjelder ikke til spesialnummer og premiumtjenester.

Alle abonnementene har venne-/familierabatt. Ved å samle familiens abonnementer på en faktura er det mulig å spare 1.440 kroner årlig (for en familie på fire).

Kjøpe ny mobil


Chess Communications har en egen nettbutikk, der du kan kjøpe ny mobil. Teleoperatøren selger telefoner både med og uten bindingstid. Nettbutikken selger de fleste toppmodellene til Apple iPhone, noen modeller av Samsung Galaxy, samt noen få andre produsenter.

Prisene er på nivå med konkurrentene. En iPhone 8 64GB koster 7.789,- som er helt på nivå med prisen hos de store elektronikkjedene. Kjøper du telefonen for 1,- må du betale 649 kroner i måneden i 12 måneder.
Utvalget av nettbrett er begrenset til to, en fra Huawei og en fra Samsung.
Av tilbehør er det standardting som deksler, ladere og et beskjedent utvalg av hodetelefoner. Butikken selger også smartklokker fra Fitbit.

Tjenester og ekstra


Tjenesteutvalget til Chess er noe begrenset, sammenlignet med konkurrentene. Operatøren tilbyr Spotify-abonnement for 99 kroner måneden.

Chess-abonnenter får automatisk medlemskap i ChessBonus. Bonusprogrammet gir rabatt i teleoperatørens nettbutikk, påfylling av kontantkort og diverse annet.

Utland500 er en tilleggstjeneste som gir 500 forhåndsbetalte ringeminutter til land utenfor EU. Tjenesten koster 149 kroner i måneden.

Irriterende konkurrent


Chess Communication ble startet i 1999. Selskapets opprinnelige virksomhet var ChessWeb, et verktøy for å lage nettsider. I 2001 startet selskapet med å tilby mobiltelefoni. Året etter ble selskapet solgt til grunderen Idar Vollvik for fem millioner kroner. Han startet et voldsomt markedsføringskjør og kundeantallet skjøt i været. Vollvik var på et tidspunkt blant landets mest profilerte næringslivsledere og benyttet enhver anledning til å skape blest om seg selv og Chess. Dette resulterte i at kundene strømmet til selskapet i et slikt tempo at det ble merkbart hos de store selskapene NetCom og Telenor.

Sommeren 2005 hadde Chess og søsterselskapet Sense 405000 abonnenter og ble solgt til TeliaSonera-eide NetCom for 1,6 milliarder kroner. Samtidig med oppkjøpet ble Chess-kundene flyttet fra Telenors mobilnett til NetCom. Det påførte Telenor et tap på rundt 700 millioner kroner i tapte trafikkinntekter.

Chess ble fullfusjonert med Telia i 2011 og utgjør i dag en av flere merkevarer hos den svenske telegiganten. Chess retter seg først og fremst mot det ungdommelige markedet.

Chess har scoret høyt på kundetilfredshet og har toppet listen over teleoperatører hos Norsk Kundebarometer i 2015, 2016 og 2017. Selskapet er også kåret til å ha den beste kundeservicen