Xplora Mobile har raskt vokst til å bli et av Nordens fremste IoT-selskaper innen smart elektronikk for forbrukere, med virksomhet i Norge, Sverige, Danmark og Finland som betjener over 100 000 familier.
De er særlig kjent for sin barnetilpassede smartklokke og har som mål å berike familiers hverdag med trygghet gjennom innovative mobile enheter.
Kjernen i Xploras tilnærming er fem nøkkelverdier: handlekraft, engasjement, pålitelighet, samarbeid og lekenhet, som de bruker som grunnlag for å utvikle alt fra mobilabonnementer til smartklokker og andre produkter for familienes trygghet.
Les også: Finn de billigste mobilabonnementene i Norge.
Mobilabonnement for barn og unge
Xplora legger vekt på å skape en trygg digital hverdag for barn, med abonnementer designet for barnets og foreldrenes ro i sinnet. De tilbyr 5 forskjellige abonnementsvalg for forskjellige behov.
Det første fokuserer på Xplora-klokken, med et spesialtilpasset abonnement til 129kr/mnd som inkluderer fri tale, SMS, 4G-dekning og 100MB data i Norge og EU.
For samme pris får mobilbrukere 1GB data i Norge og EU, med både 4G og 5G dekning, samt gratis BankID og HD Voice. De påfølgende abonnementene varierer i pris basert på datamengde.
Sjekk altid listen øverst på denne siden for oppdaterte priser.
Vær klar over at det er særskilte priser for spesialnummer, bruk i ikke-EU/EØS-land, og under spesielle forhold som flyreiser og offshore kommunikasjon.
Se også: Les mer om mobilabonnement for barn

Xplora mobilabonnement priser
Xplora har relativt rimelige priser, sammenlignet med konkurrentene, men tilbyr et mindre utvalg av abonnement. De har også en lavere maksgrense, når det kommer til inkludert data, og vil derfor ikke egne seg for tunge brukere.
Dette koster Xplora sine mobilabonnement:
Abonnement | Datamengde | Pris per måned |
---|---|---|
Klokke | 100 MB | 129 kr |
1 GB mobil | 1 G | 179 kr |
3 GB mobil | 3 GB | 229 kr |
6 GB mobil | 6 GB | 279 kr |
8 GB mobil | 8 GB | 299 kr |
NB! Prisene kan forandre seg over tid, og i perioder kan man finne kampanjer. For en komplett oversikt, må du selv sjekke Xplora sine nettsider.
Som vi kan lese av tabellen, har Xplora relativt greie priser, men det finnes billigere mobilabonnement. De er derimot veldig flink på å skreddersy abonnement til barn og unge.
Fordeler
Vi finner noen fordeler med Xplora, men dette abonnementet passer best for barn eller de som har klokker fra denne mobiloperatøren. Ønsker man å bruke mobilabonnementet til vanlige ting - finnes det bedre aktører.
Dette er de største fordelene med Xplora:
- Foreldrekontroll: Full kontroll for foreldre gjennom tjenesten '' Full Kontroll''.
- Telenor-dekning: Telenor har bred og stabil dekning i store deler av Norge.
- Spennende applikasjon: Spennende applikasjon med mange funksjoner knyttet til mobilabonnementet og klokkene.
- Klokkene: Klokkene har mange flotte funksjoner som motiverer for økt aktivitet. Gir også foreldre innsyn i barnas aktivitetsnivå.
- Kompetitive priser: Enkelte abonnement har kompetitive priser - spesielt kombinert med deres Xplora klokker.
Les også: Mobilabonnement med tvilling-SIM: Billigste og beste.
Ulemper
Xplora sine mobilabonnement og klokker har også noen ulemper. De skiller seg negativt ut når det kommer til abonnement med mye data, og vil dermed være et dårlig valg for deg som bruker mye mobildata.
- Lite data: Deres mobilabonnement inneholder svært lite mobildata. Det største abonnementet tilbyr kun 8 GB data per måned.
- Klokke + abonnement: Velger man å kjøpe en Xplora klokke, bør man ofte ha et abonnement fra Xplora - for å unngå servicegebyret på kr 99,- per måned.
- Få valgmuligheter: Kun mobilabonnement med lite data, svært lite fleksibilitet og valgmuligheter for brukere som ønsker mer data i korte eller lengre perioder.
- Priser: Prisene er greie for lite data, men de ligger langt bak de billigste når det kommer til pris per GB - spesielt hvis man sammenligner Xplora med operatører som tilbyr mye data.
Xplora klokker
Xplora har fokusert på å selge mobilabonnement til smartklokker, men selger også smartklokker direkte. Disse klokkene har et fokus på barn og unge, med tilrettelagte tjenester slik at foreldre kan holde oversikt.
Det bidrar til at man enklere kan komme i kontakt med barna, da de får opp meldinger og ringesignaler på smartklokken. Hvis du ønsker økt beskyttelse for barna, kan en smartklokke fra Xplora bidra til dette.
Les også: Mobilabonnement til Apple Watchog iPad.
Xplora klokke med Telia og Telenor
Hvis du ønsker å bruke din Xplora klokke med en annen mobiloperatør enn Xplora, påløper det en serviceavgift pålydende kr 99,- per måned. Dette gjelder hvis du for eksempel ønsker å bruke Telia eller Telenor eller en annen operatør.
Derfor bør man vurdere å bruke Xplora sitt mobilabonnement i stedet for Telia, Telenor eller andre mobiloperatører, dersom man har en Xplora klokke.
Serviceavgift Xplora klokke
Hvis man velger en annen mobiloperatør enn Xplora, påløper det en avgift pålydende kr 99,- per måned. Dette gjør at man ofte vil være tjent med å velge Xplora sine abonnement til sin Xplora klokke, men ikke alltid.
Denne avgiften skal dekke utgifter Xplora har knyttet til tekniske utvikling, drift og tilgang til deres tjenester som for eksempel deres aktivitetsplattform.
Dekning
Xplora bruker Telenor sitt nettverk, og kan med det tilby Telenordekning med god tilgjengelighet, stabilitet og oppetid. Dekning er viktig, og Telenor har den bredeste dekningen i hele Norge.
De har 99,5% befolkningsdekning, og rundt 65% arealdekning. Dermed er store deler av bebygde områder og hvor folk ferdes, dekket av Telenor sitt mobilnett.
Hvis man ønsker bred dekning, vil Xplora være et særdeles trygt valg. Telenor er kjent for sin gode dekning, og Xplora gir deg full tilgang til denne dekningen.
Tjenester og tilleggstjenester
Xplora tilbyr tjenester mobilklokke og 'Full Kontroll'. 'Full Kontroll' er en kostnadsfri tjeneste som hindrer bruk utover det som er inkludert i abonnementet. Eksempelvis:
- Databruk over inkludert mengde
- Innholdstjenester, teletorg- og opplysningstjenester
- Bruk til spesialnummer og servicenummer
- Samtaler og meldinger til utlandet
Xplora kundeservice
Xplora sine kundeserviceavdeling har fått delte tilbakemeldinger, og har forkortede åpningstider hos deres kundeserviceavdeling. Hvis du ønsker å komme i kontakt med Xplora via telefon eller chat, vil vinduet være relativt kort.
Man kan kontakte de via telefon, e-post eller chat på deres nettside.
Slik kan du kontakte Xplora Kundeservice:
- E-post: kundeservice@xplora.no.
- Chat: Bruk gjerne deres chat med åpningstider mellom kl. 16:00 og 19:00 i ukedagene. (Kilde, Xplora.no)
- Ringe: Du kan ringe de på telefonnummer - 46 28 21 82 mellom kl. 12:00 og 15:00 i ukedagene.
- Kontaktskjema: Fyll gjerne ut deres kontaktskjema på deres kundeservice side ved å følge lenken ovenfor.
Xplora har fått varierte tilbakemeldinger fra sine kunder, men vi erfarer at det stort sett er misfornøyde kunder som legger igjen tilbakemeldinger på slike tjenester. Vi erfarer således ikke at Xplora gjør det noe dårligere enn øvrige aktører.
Oppsummering: Total oversikt for foreldre
Xplora tilbyr "Full kontroll" i alle sine mobilabonnement, en funksjon som gir kundene full innsikt i bruk og sørger for forutsigbare fakturaer. Dette minimerer risikoen for uventede utgifter og overforbruk.
Fast sperre for roaming og utgående samtaler fra Norge, samt begrensning på tjenester som ringetoner og spill, er inkludert. Dette gjør det enkelt for foreldre å overvåke barnets databruk, hindre overforbruk og unngå overraskelser på regningen.
Oppdager du en feil hos oss, må du mer enn gjerne henvende deg til kontakt@mobilabonnement.no, og vi vil sørge for å rette opp feilen innen 24 timer.