Slik finner du det billigste mobilabonnementet

Lise-lotte Jakobsen 15. juni, 2018

Valg av mobilabonnement har blitt en komplisert affære. Tidligere tilbød operatørene en eller to forskjellige abonnementer, mens de nå tilbyr en lang rekke som det kan være vanskelig å forstå forskjellen på.

Skal du finne frem i jungelen av mobilabonnement og finne det billigste er nettet din beste venn. Det finnes en rekke gode sammenligningstjenester for å finne det beste mobilabonnementet. De store forbrukernettstedene har jevnlige kontroller av de billigste mobilabonnementene. Ved å følge disse testene kan du finne ut hvilket abonnement du skal velge.

Her på Mobilabonnement.no finner du alltid oppdaterte prislister fra alle operatørene i Norge og du kan rangere abonnementene på pris. Ved å legge inn filter som passer for ditt bruk kan du raskt og enkelt finne ut hvor mye penger du kan spare ved å bytte operatør. Nordmenn har i mange år fritt kunnet velge leverandører av alt fra banker til strøm, forsikring og telefon. Men generelt er vi fryktelig lojale og de færreste av oss tar oss bryet med å sjekke hvor det er penger å spare. Dette er en uting og noe blant annet Forbrukerrådet har advart mot. I dag er det så enkelt å bytte mobiloperatør at det ikke er noen grunn til å bli værende i et dyrt abonnement. Bytte gjør du hos leverandøren du ønsker å bytte til. Denne sørger for å si opp ditt gamle abonnement og overføre telefonnummer. Selve byttet er svært enkelt for deg som forbruker.

Men utfordringen ligger i å finne det billigste abonnementet som passer for deg. Hvilket abonnement som passer best vil være høyst individuelt og avhenge av hvordan du bruker telefonen din. Det skyldes at prisene på mobilabonnementer i dag stort sett basert på hvor mye mobildata som er inkludert i månedsabonnementet. Tidligere var prissettingen basert på ringeminutter og antall inkluderte tekstmeldinger. Dette er langt enklere å måle, mens databruk både kan variere fra måned til måned og være vanskeligere å få en god oversikt over.

Mobiloperatørene vil gjerne selge deg så store datapakker som mulig og all markedsføring er satt inn på å fortelle hvor mye data du får med. Men for den vanlige brukeren kan det være vanskelig å vite hvor mye de faktisk har bruk for.

En hemmelighet som operatørene sjelden forteller er at de færreste klarer å bruke opp sine datapakker hver måned. Faktisk er det under 20 prosent av kundene som går over sin kvote. Tall fra Telenor i 2016 viste at gjennomsnittsbruken lå på rundt to gigabyte i måneden. Selv om gjennomsnittsbruken nok har økt noe siden den gang er det langt opp til de virkelig store datapakkene på både 16 og 20 gb. Ut fra dette kan de aller fleste kjøpe seg et abonnement som er betraktelig billigere enn det de har.

Musikkstrømming er det området som forbruker mest datatrafikk. Men selv om du lytter til Spotify i en times tid hver dag, bruker du ikke mer enn en gigabyte i måneden. Flere mobiloperatører har nå inkludert musikkstrømming i sine abonnementer. Dermed er behovet for mobildata ytterligere redusert.

Hvis du stort sett bruker mobilen til å sjekke nyhetssider, så vil en gigabyte med data holde til 750 nettsider. Det tilsvarer 25 sider om dagen i en måned.

Dersom du er av dem som bruker mobilen til å se video på Youtube, så blir situasjonen noe annerledes. Da holder en gigabyte bare til omkring fem minutters bruk om dagen.

Sannsynligvis er du en kombinasjonsbruker. For de fleste vil det innebære at et abonnement på mellom fire og seks gigabyte være mer enn nok.

Noe som mange glemmer er at forskjellige organisasjoner gjerne skaffer seg gode kollektive avtaler med enkelte operatører. Derfor kan det være verdt å sjekke om du har noen rabattkoder liggende som kan spare deg for noen tikroninger i måneden. Følg også nøye med på selskapenes egne rabattordninger. De fleste mobiloperatørene gir deg en god rabatt dersom du godtar å binde deg til deres tjenester over en lengre periode, gjerne 12 måneder. Dette kan selvsagt være gunstig, men bindingstiden er svært kostbar å bryte ut av. Derfor bør du tenke deg nøye om før du binder deg til en slik avtale og være helt sikker på at abonnementer er godt tilpasset ditt bruk og dine behov.