Ditt barns første mobiltelefon og abonnement


Vurderer du å kjøpe en mobiltelefon og et mobilabonnement til barnet ditt? Les videre for å lære mer om hvordan det foregår, og hva du bør unngå. 

Når barnet først har begynt å mase om å få en mobiltelefon, så vet man godt hvilken vei det går. Det trenger nødvendigvis ikke å være en stor utgift å gi barnet sin første mobiltelefon, og det finnes mange abonnementer som er tilpasset barns forbruk. Det kan også være en fin trygghet for deg som forelder å vite at du alltid kan komme i kontakt med barnet, eller at barnet kan komme i kontakt med deg, hvis noe skulle være galt. 

Viktig å være oppmerksom på 
Mange teleselskaper tilbyr mobilabonnementer som henviser seg spesifikt til barn og unges forbruk, med den funksjon at du som forelder kan styre og begrense forbruket. Nå har også de aller fleste mobilabonnementer inkludert ubegrenset med SMS og taletid, så du trenger ikke å bekymre deg for at barnet ikke kan få tak i deg hvis det skulle være noe. 

Bindingstid: Det er stor sjanse for at barnet vil ha den nyeste og smarteste telefonen. Hvis du velger en samlet pakke med abonnement for å få rabatt på mobiltelefonen, vil du ofte være bundet i en periode på 6, 12 eller 24 måneder – også om barnets telefon går i stykker eller forsvinner. Du vil selvfølgelig kunne kjøpe en ny telefon og bruke den med samme abonnement, men da det skjer mye på mobilmarkedet på kort tid, risikerer du da å sitte fast i et dyrere abonnement enn nødvendig. Vi anbefaler derfor et abonnement uten binding, eller med minst mulig bindingsperiode.   

Unngå ekstraregninger: Den største synden når det kommer til ekstraregninger på barns mobiltelefoner er innholdet. Dette kan være spill, ringetoner, adgang til bestemte hjemmesider og lignende. Hvis du har mulighet til å slå av for SMS og innhold som koster penger, er dette en veldig god idé. Det er ikke alltid tydelig for barn at den servicen de skal benytte koster penger. 

Snakk med barnet om mobilbruk
Når du skal gi barna sin første telefon er det lurt å snakke om hvordan den skal brukes, og sette noen begrensninger. Her er det også viktig som foreldre å gå foran som et godt eksempel, og vise hvordan og hvor mye mobilen skal brukes. Bli enige med barna om hva de får bruke den til, og når den ikke skal brukes. For eksempel kan dere ha en regel om at den ikke får være med på soverommet? Det kan også være lurt å snakke med andre foreldre om hvordan de lar barna sine bruke telefonen, slik at de fleste barna har de samme begrensningene. 

Tenk også gjennom hvilken mobil barnet egentlig trenger. Er det nødvendig med det siste og beste, eller kan man unnlate noen funksjoner? Husk at det ofte er lettere for barn å miste og skade telefonen, og har man en dyr telefon skal man da gjerne vurdere en forsikring. Hvilke funksjoner mobilen skal ha, bør selvfølgelig også vurderes ut fra barnets alder og behov.